Darwin, Alice Springs en Cairns! - Reisverslag uit Mission Beach, Australië van Anne Dijkstra - WaarBenJij.nu Darwin, Alice Springs en Cairns! - Reisverslag uit Mission Beach, Australië van Anne Dijkstra - WaarBenJij.nu

Darwin, Alice Springs en Cairns!

Door: Anne Dijkstra

Blijf op de hoogte en volg Anne

27 November 2012 | Australië, Mission Beach

Hoi lieve mensen!

Wat ben ik blij met jullie als lezers, want jullie hebben zoveel geduld met mij! De vorige keer zei ik in mijn reisverslag al dat ik zeer binnenkort mijn foto’s zou uploaden, maar helaas, helaas.. Heb er nog steeds de mogelijkheid niet voor gehad! Overal is er of geen WIFI of het internet is zo enorm traag dat ik mezelf niet ga kwellen met het uploaden van zoveel foto’s (sorry). Anyway, in ieder geval heb ik nu even tijd voor een update van de afgelopen weken, want er is weer veel gebeurd!

De vorige keer was ik net in Darwin, dus laat ik hier beginnen. Darwin was een super leuke stad, niet te groot, maar wel genoeg te doen. Wat hebben we hier gedaan? Verscheidene marktjes bezocht, naar de grote winkelcentrum geweest, gewoon simpelweg in de stad rondgelopen en naar de Crocosaurus Cove geweest! Dit laatste was een soort kleintje dierentuin met een aantal enorme krokoldillen, heel veel kleine(re) krokodillen en verschillende reptielensoorten. We hebben zelfs een heuse slang om onze nek mogen houden en een baby krokodil mogen vasthouden. Wauw! Vooral van ons en de babykrokodil hebben we superleuke foto’s. Sommige mensen zullen ze al op Facebook voorbij zien komen en voor de anderen zal ik ze snel online zetten (I promise!).
Verder kwamen we onze nieuwe Nederlandse vrienden (die we in Litchfield NP hadden ontmoet) weer tegen in Darwin en we werden gelijk uitgenodigd om met ze te komen eten. And that was absolutely delicious! We kregen tagliatelle met zalm en een heerlijke oestersaus. Eindelijk weer even een fatsoenlijke maaltijd haha. ’s Avonds gingen we nog naar de karaoke bar en ook dit was erg gezellig.

Woensdag 14 november gingen we met de bekende Ghan trein naar Alice Springs. Iedereen die we vertelden dat we deze trein namen zei dat het was ‘really lovely’ en ‘we would really enjoy it’. Nou, het was best bijzonder om een douche en een heus restaurantje te zien in een trein, maar verder vond ik het eerlijk gezegd niet zo bijzonder. En om nou te zeggen dat ik er echt van heb genoten, nee. Op zich waren de stoelen goed, maar toch niet comfortabel genoeg om in te slapen. Let wel, de treinreis duurde maar liefst 25 uur, dus dat is een behoorlijk lange tijd. Ook waren ze zo aardig geweest om de airco enorm koud in te stellen. Op zich overdag niet erg, maar ’s nachts was het echt te koud! De volgende dag had ik dus ook een lekkere verkoudheid en pijnlijke keel te pakken. Annoying! Dus voor mij niet zo snel een Ghan trein weer.

Eenmaal aangekomen in Alice Springs werden we netjes door ons hostel opgehaald om daar één nachtje door de brengen. De volgende dag gingen we namelijk couchsurfen! Onze eerste ervaring hiermee, dus erg spannend. Had ik de vorige keer al uitgelegd wat couchsurfen is? Kort gezegd slaap je dan bij een local thuis en hier hoef je niet voor te betalen. Je zorgt alleen voor je eigen eten en drinken, maar op deze manier heb je dus een goedkope plek om te overnachten. Na ons eerste nachtje in het hostel werden we dus opgehaald door Derren, om bij hem en zijn huisgenoot Brad de rest van onze tijd in Alice Springs te overnachten. Eenmaal thuis aangekomen werden we verwelkomd door twee enorme honden, maar gelukkig bleken ze erg lief. Het huis was best rommelig en ook niet super schoon, maar op zich was het prima voor een paar dagen. Derren moest weer terug naar zijn werk dus werden we in het huis achtergelaten. We dachten in eerste instantie dat we ons wel zouden vermaken met internet, maar helaas deed het internet het plots niet meer. Toen hebben we maar een film gekeken en wat gelezen, maar veel was er niet te doen. De volgende dag was waarschijnlijk de saaiste dag ooit in mijn hele leven. Derren en Brad waren de hele dag weg en dus zaten we de hele dag ‘vast’ in het huis. Het was veel te warm om naar buiten te gaan en aangezien er geen internet was, moesten we ons vermaken op een ouderwetse manier haha. Dat ging natuurlijk voor geen meter en dus hebben we ons een dagje stierlijk verveeld! Toen ik even met de hond ging spelen was ie op een gegeven moment enorm dorstig en toen ik hem een bak met water voorzette was die letterlijk binnen 1 minuut helemaal leeg. Dat geloof je toch niet, dat er nergens in huis een bak met water voor deze beesten staat? En dat met temperaturen van
36 – 40 graden. Gewoon zielig.

De volgende dag nam Derren ons voor twee dagen mee naar Uluru (Ayers Rock), Kata Tjutu (de Olga’s) en Kings Canyon. Dat was heel leuk, maar toch ook een beetje vreemd met iemand die je eigenlijk niet echt kent. Het plan was om 4u te vertrekken, maar aangezien we pas rond 5.10u gewekt werden, werd het iets later. Derren was volgens ons nog steeds dronken van de vorige avond en na ongeveer een uurtje werd Sabrina al gevraagd het stuur over te nemen, want hij had het zo zwaar.. Toen we na 5 uur rijden eindelijk aankwamen zijn we eerst maar even ergens gaan ontbijten, want we hadden inmiddels wel trek. Hierna even bij het bezoekerscentrum gekeken en wat interessante verhalen gehoord over de omgeving. Voor de Aboriginals is het gebied heilig en mensen die respectloos zijn of dingen uit het gebied meenemen zullen jarenlang gebukt gaan onder ongeluk. In het bezoekerscentrum hadden ze een zogenaamd sorry book met brieven van mensen die ooit dit gebied hebben bezocht en toch iets uit de omgeving hadden meegenomen (bijv een steen oid). Ze hadden daarna werkelijk veel ongeluk gehad in hun leven en hoopten zichzelf te zuiveren met een brief en het terugsturen van hetgeen ze hadden meegenomen. Ben benieuwd of het echt waar is, maar ik heb toch maar niks meegenomen om het uit te testen.

Na het bezoekerscentrum zijn we naar de Olga’s gereden en later rond Uluru gereden. Beide zijn prachtig om in het echt te zien. Toen we later gingen lunchen nam Derren zijn eerste wijntje en later in de auto kwam al snel een flesje bier tevoorschijn. Terwijl hij aan het rijden was! Vond het niet erg prettig en toen hij later nóg een flesje bier ging drinken vond ik het wel te ver gaan. Gelukkig zei hij later zelf al dat iemand even het stuur over moest nemen, maar erg netjes was het niet.
’s Avonds hebben we de zonsondergang bij de Uluru bekeken en dan zie je de kleur van de rots langzaam veranderen. Hierna hebben we een camping opgezocht en lekker wat vlees op de barbecue gelegd. Inmiddels was er al een fles wijn op en begon Derren aan zijn tweede fles. Hadden we hier soms te maken met een alcoholist? Toen het tijd was om te slapen en Sabrina en ik terugkwamen van het tandenpoetsen, bleek dat Derren al achterin de auto lag te slapen. In eerste instantie dachten we dat hij zijn eigen soort tent had meegenomen en dat Sabrina en ik samen in de auto zouden slapen. Waarschijnlijk had hij zich bedacht en besloot hij dus knus bij ons in bed te gaan liggen. Ik zag het helemaal niet zitten om met zijn drieën op een twee persoonsmatras te slapen in een auto. Uiteindelijk had ik ongeveer 30 cm ruimte, maar het was op zich wel te doen. Helaas bleek Derren een enorme snurker en konden we slapen wel vergeten! Wel was het enorm hilarisch om dit snurkconcert aan te horen en wonder boven wonder zijn we op een gegeven moment zelfs in slaap gevallen.

De volgende ochtend verlieten we de camping al om kwart voor 5, om de zonsopgang bij Uluru te gaan bekijken. Sjemig wat was dat vroeg! Gelukkig konden we erna weer slapen, toen Derren ons naar Kings Canyon reed. Dit was ongeveer nog 4 tot 5 uur rijden. Toen we hier aankwamen besloten we de Rim Walk te doen, een wandeling van 6 km. De eerste 500 meter was ok, maar daarna ging het gelijk heel steil omhoog en werd het best zwaar! Eenmaal boven was het redelijk vlak, maar doordat het ongeveer 40 graden was en redelijk open, was het een echte uitdaging. Gelukkig hadden we genoeg water en droegen we allemaal een hoed, zodat we het redelijk overleefden. Wel waren we blij toen we na 2 uur weer bij de parkeerplaats aankwamen! Van tevoren stond er dat je voor deze wandeling 3 tot 4 uur moest uittrekken, dus dat hadden we nog aardig snel gedaan. Inmiddels was het 13u en besloten we maar weer terug te rijden naar Alice Springs, aangezien het nog zo’n 5 uur rijden was. Gelukkig had Derren de vorige dag zijn twee flessen wijn al bijna helemaal leeg gedronken, dus was hij aardig nuchter op de terugweg.

Dinsdag 20 november vlogen we aan het einde van de dag naar Cairns en hier hadden we allebei erg veel zin in! De eerste 3 nachten in Cairns zouden we weer gaan couchsurfen. Hopelijk in een iets schoner huis dit keer. Toen we na 2 uur vliegen aankwamen werden we opgehaald door Lino, onze host voor de komende dagen! Een super aardige kerel en hij heeft ons gelijk even een beetje rondgereden door Cairns zodat we een beeld van de stad kregen. Het zag er gelijk erg gezellig uit!
Eenmaal aangekomen bij zijn huis keken we onze ogen uit. Een waar paleisje! Wat een verschil met ons vorige adres haha. Hier zouden we zelfs wel langer willen blijven dan 3 nachten! Helaas was het hostel voor in de stad al geboekt. Lino woont namelijk een eindje buiten de stad en voor de tours die we hadden geboekt was het handiger in de stad te zitten. In ieder geval kregen we hier wel een blij gevoel van! Gelukkig had Lino een reserve auto, zodat we hier niet de hele dag binnen hoefden te zitten! De volgende dag zijn we gelijk Cairns maar even in gegaan en gezellig winkeltjes gekeken en de stad ontdekt. En wat we al dachten, het is echt een leuke stad!

De volgende dag zijn we met de auto naar Port Douglas gereden. Dit is een klein stadje ongeveer 40 minuten ten noorden van Cairns. We hadden eigenlijk een soort van boulevard met winkeltjes verwacht, maar het was meer een lange winkelstraat zoals we die al wel vaker hadden gezien. Op zich ook wel gezellig, maar toch iets minder dan we hadden verwacht. De weg naar Port Douglas was wel heel mooi trouwens, echt zo’n slingerende bergweg met een super mooi uitzicht aan één kant over de zee. ’s Avonds gingen we met Lino en een vriend van hem met de motor op stap! Wij achterop uiteraard en dat was echt super gaaf! Scheur je over de snelweg met 110 km per uur met alleen een driekwart broek en een vestje aan. En een echte stoere motorhelm natuurlijk! We zijn naar een paar lookouts geweest van waar je een mooi uitzicht hebt over Cairns. Doordat het zo donker was, was het alleen wel redelijk last dit vast te leggen op foto’s. Sorry guys!
Hierna nog even een lekker drankje gedronken in de stad en toen weer met de motor naar huis. Op de terugweg werden we nog ingehaald door een Audi Q7, dus ik ging helemaal uit mijn dak en Lino erachteraan. Dat was echt grappig! Helaas reed deze Audi zoals alle Audi’s veel te hard en konden we hem net niet bijhouden. Jammer dan!

De dag erna, vrijdag, was het tijd om van Lino’s huis te verhuizen naar het hostel in de stad en het was tevens de dag van onze eerste geboekte tour! We zouden namelijk de Uncle Brian’s tour gaan doen! We hadden gehoord dat dit erg gaaf en grappig was en een echte must do, dus we hadden er erg veel zin in. En het was echt super! Onderweg in de bus zingen, gek doen, chocola eten en meer leuke dingen. We zijn naar verschillende waterpoelen en watervallen geweest om lekker te zwemmen en van de rotsen af te glijden. En kennen jullie allemaal Peter Andre nog? Met zijn beroemde hit ‘Mysterious Girl’? Wij zijn naar de waterval geweest waar zijn clip is opgenomen, de Millaa Millaa Falls, jeeeej! Pretty awesome isn’t it?! Haha. Hier gingen we nog de beroemde hair flick proberen na te doen, wat wil zeggen dat je met de bovenkant van je hoofd in het water gaat hangen zodat je haar goed nat wordt en daarna in één beweging je hoofd naar achter gooit om een mooie boog water te creëren. Ik vond de foto’s van mij alleen helaas niet zo mooi geworden, maar we gingen het ook met zijn vieren op een rijtje doen en die zijn wel grappig geworden. Was nog een hele tour om dat goed te doen, want dat ging natuurlijk lang niet altijd gelijk. Ging de gids tot 3 tellen, ging de ene al bij twee en de andere bij wijze van spreke pas bij acht (zoals hij het zo mooi zei). Was vast hilarisch om te zien, hadden ze eigenlijk moeten filmen! In ieder geval een erg geslaagde dag en dat zullen jullie binnenkort op de foto’s vast kunnen zien 

Zaterdag was het ook een grote dag, want we gingen met een boot naar het Great Barrier Reef! Het duurde ongeveer 2 uur om er te komen en hier hebben we heerlijk gesnorkeld en super mooie vissen en koraal gezien! Echt alle kleuren kom je tegen, prachtig. Helaas is mijn camera niet waterproof, dus heb er zelf geen foto’s van kunnen maken. Als je een idee wilt krijgen van hoe het eruit ziet zou ik Google afbeeldingen willen aanraden als informatiebron ;)
’s Avonds zijn we gezellig de winkeltjes bij langs gestruind. Erg leuk, van die kleine souvenirwinkeltjes die tot laat nog open zijn. Het ultieme vakantiegevoel!
Zondag hadden we een dag vrij en ook toen hebben we wat rondgewandeld en foto’s gemaakt, want die hadden we nog niet van de stad. Bij een Ierse pub hebben we ’s avonds een heerlijke kippen schnitzel gegeten en uiteindelijk vloog deze dag ook weer voorbij.

Maandag (gister dus), was het alweer tijd Cairns te verlaten om met de bus verder te gaan naar Mission Beach. Halverwege de ochtend kwamen we hier aan en we zitten in een erg leuk en gezellig hostel. Tot nu toe al veel aardige mensen ontmoet. In de middag konden we naar een vrouw die thuis kleine wallaby’s en kangaroos heeft om deze te bekijken en vast te houden. De moeder van deze beestjes zijn in het verkeer omgekomen en zij overleven het ongeluk vaak doordat ze in de buidel zitten. Ze worden door deze vrouw opgevangen en verder opgevoed. Erg schattig om te zien en vast te houden. Ook had ze nog een blauwtong hagedis en slang die we allebei hebben vast gehouden. Ik snap niet dat er mensen bang zijn voor slangen, ze doen helemaal niks en ze voelen zo zacht. Ik ben een fan!
Vandaag ben ik met een Engels meisje Mission Beach ingegaan, maar op zich was hier niet veel te doen en zijn we lekker op het strand gaan zitten. Zagen nog een paar skydivers door de lucht vliegen, super om te zien. Dit gaan wij in Nieuw-Zeeland zeker doen!

Morgen gaan we naar Magnetic Island voor 2 nachten en dan dit weekend zijn we twee nachten op een zeilboot om naar de Whitsundays te gaan! Pretty excited about that!

Liefs!

• 27 November 2012 - 18:14

Koosje:

Hallo Anne weer een heel verhaal toch vindt ik dit een hele onderneming wat je doet maar wel een hele ervaring ik ben blij voor jouw dat dit is wat je voor ogen had wat ons betreft het gaat niet goed met mijn knie ga weer terug naar het ziekenhuis en met Jan gaat het ook niet goed heeft duizeligheids problemen ,verder wonen wij nu naar onze tevredenheid,klein dorpje vlak bij Drachten ,verder wens ik je nog een goede reis en maar weer gouw tot horen,s
    Grt koosje en jan

• 28 November 2012 - 16:01

Petra Kemper:

Hoi Anne,
    Wat weer veel belevenissen, geweldig. Als ik jou stukjes lees wil ik ook graag naar Down Unther. Helaas zal ik dan nog wel een tijdje door moeten sparen, als ik er ooit zou komen. Maar ik verheug me steeds op je verhalen, heerlijk.
    Ik wens je veel plezier de komende tijd en hoop dat de hitte een beetje te dragen is. Ik moet er niet aan denken om in die hitte ook nog wandelingen te moeten maken en klimpartijen.
    Vandaag is het hier een mooie dag met een hoop zon, maar de voorspellingen gaan toch meer richting vorst voor aan het eind van de week. Volgens Piet Paulusma komt er nog niet echt winter, maar de voorboden zijn er al wel. We wachten maar af.
    Volgende week is het hier Sinterklaas, dat moet jij natuurlijk missen, ha,ha. Of komt de Sint ook in Australie.
    Groetjes Petra

• 02 December 2012 - 18:55

Mama:

Wat een gave foto's en wat zien jullie er goed uit!
    Veel plezier.
    Mama. See you on skype.

• 03 December 2012 - 04:08

Puk:

Hallo Anne, je tekst verslag was leuk om te lezen en nu de foto's erbij is helemaal weer geweldig.
    Een natuurlijke waterglijbaan, SUPER zeg.
    En al die dieren vasthouden . . . . die slang is voor mij wel BRRRRRRRR.
    Ik ben er namelijk hartstikke bang voor. Ik las al dat jij fan van ze bent.
    Hairflickfoto is ook goed gelukt.
    Veel plezier en ENJOY.

• 03 December 2012 - 11:00

Aartje :

Anne!! Wat een verhaal weer!! :D Maar wel super leuk, haha sinds wanneer wordt jij helemaal gek van audi's Q7?? :P En hoe was de zonsopgang? Lijkt mij super gaaf, heb je daar ook foto's van??
    xxxxxx!!

• 04 December 2012 - 07:26

Ynze:

hallo meiden zo te zien op de mooie foto's vermaken jullie je heel goed en wat een mooi weer steeds wij zijn daar wel jaloers op. nog een goede en mooie verdere reis toegewenst hinke en ynze