Zwemmen, zwemmen en.. nog wat natuur? - Reisverslag uit Darwin, Australië van Anne Dijkstra - WaarBenJij.nu Zwemmen, zwemmen en.. nog wat natuur? - Reisverslag uit Darwin, Australië van Anne Dijkstra - WaarBenJij.nu

Zwemmen, zwemmen en.. nog wat natuur?

Door: Anne Dijkstra

Blijf op de hoogte en volg Anne

11 November 2012 | Australië, Darwin

Hoi lieve mensen!

It's me again! Eindelijk even de tijd gevonden weer een update te geven van de laatste weken. De vorige keer dat ik een verslag schreef zaten we nog in Port Hedland (mijn foto-update niet meegerekend), wat voor mijn gevoel alweer ver achter ons ligt. Gisteren zijn we aangekomen in Darwin en dit was tevens de eindhalte van onze reis met het camperbusje. Deze 5 weken zijn echt omgevlogen, niet te geloven. We hebben dan ook op de kop af 6480 kilometer afgelegd, dus je kunt je wel voorstellen dat we niet stil hebben gezeten!

Wat hebben we sinds Port Hedland allemaal gedaan? Ik zal proberen een zo bondig mogelijk verslag te schrijven en de tripjes naar de wc erbuiten te laten. Zal nog best lastig worden, maar ik doe mijn best!
Zoals gezegd gingen we na Port Hedland naar Broome. Van verschillende kanten hadden we vernomen dat dit de saaiste weg van heel Australië was, dus we zagen er een beetje tegenop. 600 kilometer te gaan en dan helemaal niks om je heen, dat wordt inderdaad vast heel saai. Ware het niet dat we voor het eerst muziek hadden! Tot aan Port Hedland moesten we het namelijk doen met de radio, die vaak gewoon geen signaal had. Oftewel, alleen maar ruis en nou ja, dan doe je de radio maar uit. Maar om dan een paar uur te rijden met doodse stilte is dan echt super saai én vermoeiend. Je snapt dus wel dat de weg vanaf Port Hedland voor ons een feestje was en daardoor absoluut niet saai. Gelukkig maar! Ik vond het gewoon jammer om op de plaats van bestemming aan te komen, zo gezellig was het ineens :)

Maar goed, toen Broome. De eerste dagen zaten we op een camping bij Town Beach en dus ook redelijk dichtbij het stadje zelf. We hebben het stadje even goed verkend en daarna lekker in de zee kunnen zwemmen. Wel was het echt super warm en met een vochtigheidsgraad van 89% ook eigenlijk niet leuk meer. We waren dus ook blij dat we na een lange wandeling weer op de camping waren voor een verkoelende duik!
Hierna zijn we naar een camping verhuist vlakbij Cable Beach. Cable Beach staat bekend als een van de mooiste stranden van Australië. Dit hebben wij niet echt meegekregen, want de enige keer dat wij er waren waaide het enorm hard. Hierna zijn we niet meer terug geweest, dus we hebben er geen mooie plaatjes van kunnen schieten. Wel had de camping een mooie zwembad, dus hebben we daar onze tijd wat doorgebracht.

Na Broome was de volgende grote plaats Kununurra. Helaas onderweg wederom wat vogeltjes de dood in gejaagd. Ik riep nog "Anne de moordmachine komt eraan!", maar het mocht niet meer baten. Dit keer waren het alleen supermooie grasparkietjes, dus wel zielig hoor! 's Avonds keek ik in het donker naar de auto en wat was dat? Even een lampje erbij.. Ieks, er zat nog een vogel vast in de grill! Tja, die moest eruit, maar niet nu in het donker. Toen we de volgende dag keken was hij er op een wonderbaarlijke manier vanzelf uitgevallen, dus dat scheelde ons weer een trauma moment.
Eenmaal aangekomen in Kununurra hebben we ook hier weer veel aan het zwembad gelegen, dus heerlijk geluierd en genoten van het vakantiegevoel! Wel hebben we op een ochtend nog een wandeling gemaakt door het Mirima National Park. Ondanks dat we om kwart voor 7 de wandelschoenen al aan hadden was het al snel bloedje heet. We waren dus blij dat we zo vroeg waren vertrokken, want het werd natuurlijk alleen maar warmer! Zelfs nu was mijn t-shirt zo nat dat het leek alsof ik hem onder de douche aan had gehad. Lekker hè..

Na Kununurra was het de beurt aan Katherine. Vlak bij deze camping lagen de hot springs, een soort aangelegde openlucht zwembad midden in de natuur. De naam is te danken aan het feit dat het water een constnate temperatuur heeft van ongeveer 30 graden. We hebben hier echter niet gezwommen, want er zaten veel aboriginals en ook al heb ik hier geen ongegronde reden voor, dat vond ik een beetje vies. Vooroordeel? Of vrouwelijk intuïtie? Haha, wie zal het zeggen. Ook hier hebben we dus maar verkoeling gezocht in het zwembad van de camping.

Vanuit Katherine zijn we vervolgens naar het Kakadu National Park gegaan. Hier hadden we ook al veel goede verhalen over gehoord en iedereen zei dat het echt prachtig was. Dat moesten wij dan maar met eigen ogen gaan bekijken! Toen we op de camping aankwamen hebben we gelijk een tour geboekt voor de volgende dag. Helaas ging de tour niet meer naar de Jim Jim Falls, één van de attracties van het park. Het was er te warm voor en doordat je 1 km over heuvelachtige stukken moest lopen en er al verscheidene mensen waren flauwgevallen ging dat niet meer door. In plaats daarvan ging de tour naar Maguk en de Gunlom Waterhole. Twee poelen met watervallen waar we heerlijk konden zwemmen. Heerlijk genoten dus! Onderweg zijn we nog even gestopt bij een super hoge termieten heuvel. De gids vertelde dat de termieten 10 jaar doen om 1 meter op te bouwen en hij schatte deze heuvel op zo'n 7 meter. Oftewel een heuvel van 70 jaar oud! Indrukwekkend. Ook vertelde de gids dat de mens deze heuvels zeer grondig aan het onderzoeken zijn, aangezien het hele goede bouwwerken zijn. Ze zijn namelijk bestand tegen water, wind en vuur. Ook hebben ze hun eigen climate control aan de binnenkant, zodat het nooit warmer wordt dan een bepaalde temperatuur. Het maakt dan niet uit of het buiten 45 graden is en de zon er de hele dag op staat te schijnen. Wat deze temperatuur is, kan ik helaas niet meer met zekerheid vertellen. Sabrina dacht dat de gids 22 graden zei, ik dacht aan 25, maar op Wikipedia lees ik vervolgens 35 graden. Weet jij het, weet ik het (maar op dit moment dus nog niet). in ieder geval, de mens kan dan inderdaad wel veel leren van deze kleine beestejs. En zoals de gids al heel mooi zei: 'Just some bloody ants!'
Wisten jullie trouwens dat de aboriginals jaarlijks 75 tot 80% van het park verbranden, om de grond vruchtbaar te houden, zaadjes te verspreiden en om op deze manier te jagen? Het park is 19.804 km² groot, dus reken maar uit. Succes!

Omdat de camping een super mooie en grote zwembad had, hadden we besloten nog een extra nachtje bij te boeken om een relaxdagje aan het zwembad te houden. We hadden toch tijd zat! De volgende dag dus niks anders gedaan dan luieren, zwemmen, luieren, wat lezen en nog meer zwemmen. Al jaloers? Zou toch eigenlijk wel moeten zo langzamerhand..
De volgende dag reden we weer verder naar een andere kampeerplek, maar bleven we in Kakadu. We hebben toen de aboriginal rock art bekeken en 's avonds hadden we vanaf een hoge rots een mooi uitzicht over de zonsondergang.

Na Kakadu was het Litchfield National Park de volgende stop. In dit park zijn super veel prachtige watervallen te bewonderen en ook konden we op sommige plekken even weer de verkoeling opzoeken door lekker te zwemmen. Ook zijn we nog naar de Magnetic Termite Mounds geweest waar we dus vele termietenheuvels konden zien. Deze heuvels worden echter de Magnetic Termite Mounds genoemd, omdat ze gebouwd zijn in de noordzuidrichting door zogenaamde kompastermieten. Deze heuvels kunnen echter maar 2 meter hoog worden. De heuvels die we verder nog zagen, maar die hoger waren, waren dus door een andere soort termieten gebouwd.
Op de laatste camping bij het Litchfield Park een groep Nederlanders ontmoet en dat was wel gezellig. In ieder geval even wat goede tips over de oost kust gekregen!

Na Litchfield zijn we naar Darwin gereden, omdat het dus alweer tijd was de camper in te leveren. Nu zitten we hier en ik moet zeggen dat het stadje tot nu toe erg gezellig aan doet. Vele winkeltjes, restaurantjes en pubs. Vrijdag en gisteren was het wat bewolkt en daardoor niet zo heel warm, vandaag was het echter super warm dus vandaar dat ik maar even achter de computer ben gekropen. Ik ben er nog steeds niet helemaal aan gewend (en dat zal ook niet gebeuren de komende tijd vrees ik). Gelukkig heeft het hostel in elk geval airco!
Aanstaande woensdag nemen we de beroemde Ghan trein naar Alice Springs en na een nachtje in een hostel te hebben geslapen, gaan we ons wagen aan het couchsurfen! Voor de mensen die niet weten wat dat is: dan slaap je bij locals thuis en dat is een goede manier om redelijk goedkoop te reizen. Volgend weekend slapen we dus bij een echte Aussie thuis! Hopelijk kan hij ons ook nog wat van de omgeving laten zien, anders moeten we maar een auto huren of een tour boeken. Dat zien we dan wel. Na Alice Springs vliegen we naar Cairns en ook daar hebben we al iemand geregeld waar we kunnen logeren. Ben benieuwd hoe het ons bevalt, maar dat horen jullie uiteraard van mij!

Hmm, mijn idee om het kort te houden is niet heel goed gelukt zie ik al wel. Volgende keer zal ik de foto's er nog even bij uploaden! Als afsluiter wil ik graag de mensen de tot nu toe een reactie op deze site hebben achtergelaten heel erg bedanken. Het doet me goed om van jullie te horen! De mensen die via Facebook een berichtje hebben gestuurd, heb ik allemaal persoonlijk geantwoord dus eigenlijk vind ik dat ik dat bij jullie ook even moet doen! Dus bij deze wil ik graag iedereen even in het kort persoonlijk bedanken:

- Lieke: Wat leuk dat je me op deze reis weer volgt! Hoe gaat het in New York? Ik hoorde van de orkaan die daareen tijd geleden is langs geraast.. Ik hoop dat jullie er een beetje goed vanaf zijn gekomen! Als jij verder nog tips hebt voor Australie, dan hoor ik het wel he!

- Jannette: Nou, jou heb ik al vaak gesproken via what's app inmiddels, maar toch leuk om ook af en toe via deze site een berichtje te zien langskomen! Is het nog wel een beetje leuk op de sportschool zo zonder mij? We houden contact!

- Mijn lieve vriendinnetjes Marjet, Iris en Aartje: Ik mis jullie wel hoor! Vooral de gezellige high tea momenten haha! Hopelijk is het leven nog een beetje goed in Grunn, ook zo zonder mij. En Aartje, je DD is binnengekomen! Super lief dat je eraan gedacht had! Helaas heb ik hem nu al wel uit :(

- Beitske: Echt heel leuk om ook van jou zo af en toe een berichtje voorbij te zien komen! Het landschap was Rottnest Island had inderdaad wel wat weg van NL met die windmolen! Vandaar dat ik die foto er ook even tussen had gezet. Ik hoop verder dat alles goed met je gaat en dat mijn opvolger een beetje lief voor je is geweest!

- Mama: Snel even weer skypen! Hopelijk lukt het volgende week als we bij die Australier thuis zijn. Laat het je weten! Tot dan moet je het even doen met dit verslag. Love you!

- Puk: Ontzettend leuk dat ik ook van jou berichtjes ontvang. J hebt vast nog wel wat tips voor in Nieuw Zeeland? Duurt nog even voor we daar zijn, maar dat geeft niet! Kan me herinneren dat we er vorig jaar over gekletst hebben. Toen leek het nog zover weg en nu ben ik al hier. Bizar hè?!

- Sien, Laura, PT en uiteraard de andere collega's in S'veen: Gaat alles goed in de praktijk? Het kan niet anders dan dat jullie me enorm missen! Hoop snel weer wat van jullie te horen!

- Petra: Nou snikheet is de zomer hier dus wel! Wij, als inwoners van een koud kikkerlandje, zijn daar natuurlijk niet echt tegen bestand.. Maar je moet er wat voor over hebben he ;) Ik dnek dat ik toch liever hier ben dan in dat koude Nederland. Geniet je nog steeds van je haring elke woensdag? Dat kunnen wij hier helaas niet krijgen (en wel meer niet). Leuk dat je me volgt en hopelijk tot gauw!

- Margreet: Inmiddels ben ik hier al meer spinnen tegen gekomen en ik moet zeggen dat ik dan wel iemand mis die ze even weg wil halen. Zou je ook niet even over willen komen? We hebben de vogeltjes niet op de BBQ gelegd, dan moesten we weer zoveel kilometer terugrijden.. Dan kun je beter een stukje vlees in de winkel kopen haha! Hoe gaat het verder met je? Heb je je al kunnen installeren in het huisje in Stadskanaal?

- Jan: Australië is inderdaad heel mooi, maar ben toch blij dat ik mijn fiets heb thuis gelaten. Veel te warm! Als ik weer terug ben ga ik in NL wel weer lekker aan de slag! En het is gelukt nog wat vogeltjes te sparen voor de mensen achter mij. Al hoop ik dat deze ze toch liever met rust laten.

- Lisanne: Hoe bevalt het op de vrijdagavond en de zaterdagochtend? Red je je een beetje nu je het zonder mij moet doen? Inmiddels is dat vast al geen probleem meer! En niet teveel koekjes eten he ;)

- Ina en Andries: We zijn erg blij dat we dit avontuur zijn aangegaan en het was inderdaad een hele ervaring om met de camper door een deel van Australië te rijden. Een once in a lifetime moment. Bedankt voor jullie berichtje, erg leuk om ook vanuit de sportschool reacties te krijgen!

- Wim: Dat genieten gaat wel leukken, we zijn inmiddels al aardig op weg! Hoop dat in Siddeburen alles ok is? Gaat alles nog goed op je werk? En ben je alweer fanatiek aan het sporten geslagen of laat dat nog even op zich wachten?

- Jan en Koosje: Wat een verrassing om ook van jullie een reactie te lezen! Erg leuk dat jullie er aan hebben gedacht. Ik nog dat we het toen over de reis hebben gehad, maar dat lijkt alweer zo lang geleden! Spinnen zijn we hier helaas al wel tegen gekomen. Maar nog niet in erge mate. Weten jullie nog dat we het daar zo uitgebreid over hadden gehad? Dat was mijn enige angst om naar Australië af te reizen haha. Hoop dat alles goed gaat in jullie nieuwe huis in Boelenslaan!

Liefs!

  • 11 November 2012 - 11:43

    Puk:

    Hallo Anne, jullie hebben het lekker warm zo te lezen. Dank je wel voor je uitgebreide verhaal. Op die manier genieten wij hier in herfstachtig Nederland met je mee.
    Nieuw Zeeland : je zit nu nog volop in Australië maar vooruit met onze tips . . . . men zei tegen ons blijf niet te lang hangen op het Noordereiland want het Zuidereiland is nog mooier. Ik ben het daar niet mee eens. Wij waren er in een tijd dat het op het Zuidereiland echt veel kouder was en omdat wij met een camper reisden werd het buitenleven hierdoor beperkt. Daarnaast heeft het Noordereiland ook veel te bieden. Ik vond Auckland én Wellington leuke steden (terwijl ik helemaal niet zo'n stadsmens ben). In Wellington is het museum (weet niet meer hoe het heet, groot modern gebouw in de buurt van de veerpont naar het Zuidereiland) een must ! In Ngawha heb je geweldige originele hotsprings, Maori cultuur in Waitangi en Rotorua, ga ook bij de Kauri bomen kijken. Zuidereiland : aan de noordkust veel sandflies (wij zijn kapot gebeten). Heel mooi vonden we Arthurs pass, de Sounds (boek ook een tour het water op, wij deden Doubtfull) ), White Island (als het je lukt een tour te boeken ga er heen, zeer speciaal), Mount Cook (super wandelen en leuk visitors center), Franz Joseph Glacier (loop door tot aan de glacier, het is de moeite waard), Bluff (stadje waar oesters gekweekt worden en een Amsterdammer een viszaak runt. Het meest zuidelijke puntje van Nieuw Zeeland waar je bij de vuurtoren naar de zuidpool kan gaan zitten staren . . . . . . . .).
    Mocht je iets moois willen kopen : merinowol. Er is veel kleding van te koop. Wij hebben er destijds het een en ander gekocht en we hebben er spijt van dat we niet meer hebben mee genomen.
    Tot de volgende keer Anne !
    Groet, Puk

  • 12 November 2012 - 12:59

    Puk:

    Hallo Anne,

    Zit net in de boekenkast te rommelen en kom de naam van het museum in Wellington (Nieuw Zeeland Noorder eiland)tegen waarover ik in mijn vorige reactie schreef. . . . het heet Te Papa.

    Groet, Puk

  • 12 November 2012 - 14:17

    Aartje:

    Anne!!! Haha wat een boekwerk weer! Maar wel weer leuk om te lezen! =) Goed dat je hem ontvangen hebt!! Eerlijk gezegd twijfelde ik nogal of hij op het juiste adres en de juiste tijd zou aankomen, maar gelukkig is het helemaal goed gegaan =D Hahaha en nu alweer uit :O :P Haha volgende keer stuur ik wel een groningen pocket, daar staat meer in ;)
    En couchsurfen, hahah super leuk ben benieuwd naar je ervaringen daarmee! ;) xxxx

  • 12 November 2012 - 17:26

    Lieke:

    Ha Anne,

    Wat leuk om een persoonlijk berichtje van je te krijgen! Mooi verhaal ook weer. Hier in NY gaat alles prima, maar we hebben na Hurricane Sandy wel een week zonder stroom, verwarming en (warm) water gezeten..dus dat was even behelpen. Nu doet alles het gelukkig weer, maar het heeft hier afgelopen week wel voor het eerst gesneeuwd!

    En jij zit dus daar in de hitte. Cool dat jullie naar Cairns gaan, wij vonden het daar heel gezellig! Tips aan de Oostkust zijn oa. Cape Tribulation (boven Cairns), Noosa, Byron Bay, vanuit Brisbane met de boot naar het Tangalooma Island Resort op Moreton Island (waar je dolfijnen kunt voeren en een dagje kunt chillen), natuurlijk de Whitsunday Islands (boottrip vanuit Airlie Beach) en de Australia Zoo van Steve Irwin.

    Geniet er nog maar even lekker van! x

  • 14 November 2012 - 13:42

    Petrea Kemper:

    Hoi Anne,
    Iedere week (ja, ik weet dat het veel te veel is) kijk ik of je al weer iets geschreven hebt. Je hebt een hele mooie manier van vertellen en je kunt het je helemaal voorstellen. Geweldig. Enne.......... of wij jaloers op je zijn?????? JA NATUURLIJK. Dacht je nou echt dat wij hier in dit kikkerlandje zitten en niet aan jou denken of nieuwsgierig zijn naar jou verhalen????? Maar ik moet je zeggen dat ik het heel dapper vind dat je dit durft. Gelukkig ben je niet alleen, dat scheelt, maar het is en blijft een groot avontuur. Natuurlijk kun je zo'n reis het beste nu maken omdat je later niet weet of je er dan de gelegenheid voor krijgt. Wat ik wel begrepen heb is dat de temperatuur wel erg hoog zijn en dat die voor ons bleekscheten wel een beetje too much zijn. Gelukkig kun jij beter tegen de warmte als ik, maar toch, ook jij vind het erg warm begreep ik. Als ik de mooie verhalen van je lees had ik graag stiekem mee willen gaan in de koffer of zo. Even een glimp zien van down unther. Ook jij houd heel veel van de natuur en daar heb ik ook een geweldige klik mee.
    Nou ik wacht nu al weer met spanning naar je volgende verhaal en/of verhalen.
    Geniet er maar lekker van.
    Groetjes uit het natte/koude Sibboeren, Petra

  • 15 November 2012 - 11:41

    Fenny:

    Lieve Anne,

    Wat een super super belevenis daar in australie. Je schrijft ook hele leuke verhaaltjes. Grappig om je zo te volgen op duizenden km afstand. Ben je voor mijn gevoel toch een beetje in de buurt.
    Veel plezier op het volgende trajekt en ik kijk uit naar je volgende verslag.

    Liefs Fenny xxx

  • 18 November 2012 - 10:56

    Mathilde Kampen:

    Hallo Anne,

    Wat een leuk en spannend reisverslag! En wat een belevenis in Australie. Leuk om zo je verhaaltjes te lezen. Je kunt het leuk opschrijven, het boeit mij erg om te zien waar je bent en wat je mee gemaakt hebt. En heerlijk weer heb je, hier is het maar koud en vandaag erg nat!
    Nog bedankt voor je felicitatie erg cool om van zover weg een felicitatie te krijgen. Ik heb dat nog niet eerder gehad bijzonder dus!!
    Nou meid het gaat je goed op je verdere reis Down Under. En geniet ervan en ik zie uit naar je volgende reisverslag!

    Liefs Mathilde.

  • 22 November 2012 - 16:37

    Mama:

    Hoi lieverd,

    Fijn om je gisteren gesproken te hebben. Leuke verhalen schrijf je. Ik geniet ervan, maar dat wist je al.
    Tot de volgende skype,
    Liefs, mama

  • 28 December 2012 - 18:51

    Lisanne:

    Heey Anne,

    Een beetje een late reactie van mij ik lees het verslag nu pas, zo te lezen heb je het erg naar je zin, maar is het wel erg warm daar. Het werken op de vrijdag en zaterdag gaat prima hoor, wel minder gezellig natuurlijk zo zonder jou.. vooral als het op de vrijdagavond wat rustig is is het jammer dat er niet nog iemand is om even mee te kletsen enzo. Maar verder gaat het goed hoor. Wat betreft de koekjes, wees daar maar niet bang voor hoor, ik neem altijd zelf avondeten mee en natuurlijk moet ik ook om mijn gezondheid denken haha ik ben tenslotte wel in de ''sportschool'' aan het werk. I kwens je nog een hele fijne mooie reis toe en geniet er maar van! Ik ga nu de foto's bekijken.

    Groetjes, Lisanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 10 Jan. 2011
Verslag gelezen: 1711
Totaal aantal bezoekers 56452

Voorgaande reizen:

27 September 2012 - 27 April 2013

Australië & Nieuw Zeeland

26 April 2011 - 01 September 2011

Canada & Amerika

Landen bezocht: