Time flies when you are having fun! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Anne Dijkstra - WaarBenJij.nu Time flies when you are having fun! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Anne Dijkstra - WaarBenJij.nu

Time flies when you are having fun!

Door: Anne Dijkstra

Blijf op de hoogte en volg Anne

29 Januari 2013 | Australië, Sydney

Lieve mensen,

Wat gaat de tijd toch snel. Het is nu 29 januari en dat betekent dat we nog één nachtje in Australië te gaan hebben! Vier maanden gehad, alsof het niets is! Morgen vliegen we naar Nieuw Zeeland, waar we uiteraard ook enorm veel zin in hebben. Voordat het zover is moest ik natuurlijk wel even de tijd nemen om de laatste weekjes van Australië voor jullie samen te vatten, dus bij deze!

Ik zal weer even verdergaan waar ik de vorige keer was gebleven en wel in Melbourne. Melbourne, wat een geweldige stad! Dit vonden we echt de leukste stad van Australië. De sfeer, de mensen, de uitstraling, alles! Zoals ik de vorige keer als schreef, was het de eerste dag heel warm (meer dan 40 graden). Het was zelfs te warm om naar het strand te gaan, dus bewaarden we dat maar voor de volgende dag. De volgende dag was het echter een stuk frisser, met beste bewolking en een harde wind. We hebben het dan ook niet heel lang volgehouden, want geloof het of niet, we hadden het koud!
De rest van de dagen hebben we ons prima vermaakt in Melbourne. Marktjes, steegjes vol graffiti, leuke winkeltjes, parken, mooie gebouwen.. Genoeg te doen! Ook zijn we nog een dagje naar Phillip Island geweest om daar de pinguins aan land te zien komen. Overdag zijn ze op zee, maar ’s avonds komen ze terug aan land om daar te overnachten en te broeden. Rond zonsondergang was het dan zover en zagen we de eerste kopjes verschijnen! Wat een kleine beestjes zeg, ik snap nu ook wel dat ze dwergpinguïns genoemd worden. Leken net kuikentjes! En wat een grappig gezicht om te zien hoe ze aan land proberen te komen. Er worden er altijd wel een paar weer teruggepakt door de zee, dus dan werd het opnieuw proberen. Hilarisch gezicht om ze zo te zien vechten tegen de golven die ze weer mee terug willen nemen, maar soms ook wel een beetje zielig als je zag dat er een paar waren die steeds weer teruggepakt werden. Haha en dan wij op de tribune: Run! Run! Was super grappig.

Nadat we 6 dagen in Melbourne waren geweest werd het tijd voor de Great Ocean Road! Samen met de engelse meiden Katie, Kelly en Sarah een auto gehuurd, dus wij vol goede zin op weg om de auto op te halen. Kwamen we daar, zegt de vrouw achter de balie: is er iemand van jullie 25? Ehm nee? Sorry, then I can’t give you this car and we don’t have another one for you. Daar ben je ook mooi klaar mee, bij het reisbureau was alles nog in orde en zeiden ze zelfs dat we niet 25 hoefden te zijn! Alle hostels voor onderweg waren al geboekt, dus we moesten die dag wel weg. Gelukkig was de baliejuffrouw nog wel zo aardig om ons naar een ander verhuurbedrijf te sturen. Gelukkig konden we daar al snel een andere auto regelen. Wel iets kleiner, maar we konden in ieder geval vertrekken! Valse start dus, maar gelukkig deed dit niet af aan onze goede zin voor de komende paar dagen. De Great Ocean Road was in één woord geweldig! Uiteraard prachtige kustlijnen en leuke wandelingen kunnen maken. En niet alleen langs de kust, maar zelfs ook in tropische regenwouden! Ook hebben we onze eerste wilde koala’s in de bomen zien hangen, ontzettend gaaf. Veel wielrenners onderweg gezien, wat me er toch wel weer aan hielp herinneren hoe erg ik mijn lieve fiets mis haha! Enig minpuntje was het weer de laatste dagen: gemiddeld 16 graden en veel bewolking. Koud dus! Helaas waren de vier dagen zo weer voorbij en voor we het wisten waren we weer terug in Melbourne. Ook geen straf!

Ondanks dat we hier al 6 dagen geweest waren en voor nog weer 5 dagen hadden geboekt na de Great Ocean Road, hebben we ons geen moment verveeld! Elke dag ontdekten we wel weer iets nieuws in de stad en we hadden zelfs nog wel langer willen blijven! We zijn deze dagen onder andere uit eten geweest bij een restaurant waar je zelf mag bepalen wat je wilt betalen. Je kunt dus ook gewoon niets betalen als je het niks vindt! We hoorden dat het een favoriet is onder backpackers die dan vervolgens niets betalen. Dat vonden wij dan wij ook weer een beetje lullig, want het eten was echt heel goed! We hebben dus netjes een kleine donatie gegeven.
De volgende dag zijn we een dagje naar de Australian Open geweest en hebben we een paar mooie wedstrijden kunnen zien. We hebben onder andere Koehler tegen Jankovic zien spelen. Niet de echte grote namen dus, want de kaarten voor de arena’s waren aardig prijzig, maar toch leuk om een keer mee te maken! Gelukkig hadden we de juiste dag uitgekozen, want de volgende dag werd het weer eens 40 graden. Pff, dacht dat we dat gehad hadden, maar helaas. Het klimaat is trouwens wel een beetje raar in Melbourne, want de dag na zo’n hete dag is het dan gewoon 23 graden. Er is geen touw aan vast te knopen!

Verder was het nog een super spannend weekje voor mij, want donderdag de 17e zouden mijn zus en Reinder hun eerste kindje krijgen! Sjonge jonge, ben volgens mij nog nooit zo zenuwachtig geweest.. Alsof ik op een examenuitslag zat te wachten haha. ’s Avonds om half 12 werd ik dan eindelijk gebeld met het goede nieuws dat mijn nichtje Eva Sophie geboren was! Ben een ontzettend trotse tante, dat snappen jullie wel!

Nadat de tijd in Melbourne erop zat werd het tijd om verder te reizen en wel naar Adelaide deze keer. Zoals gezegd wilden we nog wel langer in Melbourne blijven, maar de trein was nou eenmaal geboekt. We moesten niet alleen Melbourne gedag zeggen, maar ook onze lieve vriendinnetjes Katie, Kelly en Sarah! Zij blijven namelijk nog een paar maanden in Melbourne om hier te werken. Was super jammer om hen achter te moeten laten en we gaan ze zeker missen!
Voor Adelaide hadden we weer een couchsurf adres geregeld en werden we netjes opgehaald van het station. We kwamen pas laat in de middag aan, dus die dag nog niet veel van Adelaide gezien. De volgende dag werden we echter rondgeleid en hebben we onder andere Adelaide vanaf de heuvels kunnen bekijken en zijn we nog naar het strand in Glenelg geweest. ’s Avonds zijn we naar een criterium van de Tour Down Under wezen kijken. Het was niet een echte etappe, vandaar dat ik het voor nu maar even een criterium noem. Was puur toeval dat we er tijdens de Tour Down Under waren, maar super tof natuurlijk!

Twee dagen later was de officiële start van de Tour op een paar kilometer van het centrum, dus daar zijn we uiteraard wel even wezen kijken. Fietsen gehuurd (gratis!), helmpje op (verplicht in Australië) en gaan met de banaan! Zoals ik al zei, super om van dichtbij mee te maken.
Adelaide zelf was verder wel een leuke stad, maar na een paar dagen was het wel weer tijd om verder te gaan en wel naar Sydney, omdat we vanaf hier naar Nieuw Zeeland vliegen! Hier zijn we natuurlijk al een week geweest, maar er waren nog wel een paar dingetjes die we nog op het lijstje hadden staan. Zo hebben we nog een tour door het Opera House gedaan en is Sabrina nog een dagje naar de Blue Mountains geweest. Zaterdag was het Australia Day en waren er allemaal festiviteiten in de stad. Een beetje te vergelijken met Koninginnedag in Nederland (of moet ik zeggen Koningendag?!). We verbleven trouwens in een super de luxe hotel, namelijk 5 sterren hotel Shangri-La met uitzicht op het Opera House. Dat is eens wat anders dan een hostel haha! We hadden via couchsurfen een berichtje gedaan voor onze tijd in Sydney en toen reageerde iemand die in dit hotel verbleef dat we wel bij hem terecht konden. Eerst wisten we niet goed wat we ervan moesten denken, omdat hij in een hotel zei te verblijven.. Gelukkig kwam het allemaal goed en hebben we hier gratis mogen overnachten! Helaas moest hij onverwachts voor zijn werk naar Melbourne, zodat we de laatste 2 nachtjes alsnog een hostel moesten boeken, maar we waren al blij dat we 4 nachten hadden bespaard!

Morgen dus Nieuw Zeeland, ben erg benieuwd hoe het daar gaat worden! We worden van het vliegveld gehaald door de mensen die we eerder in Perth hebben ontmoet en die op ongeveer een uur van Auckland wonen. Hopelijk hebben ze daar goed internet zodat ik weer even wat foto’s kan uploaden! Jullie horen van me!

Liefs, tante Anne :)

• 29 Januari 2013 - 15:29

Jan Puister:

Nou Anne je hoeft niet naar je fiets te verlangen, want de sneeuwduinen zijn bijna weer weg,dat was rot fietsen geweest.En je hebt nog met TJ gesproken heb ik gehoord,en de plaatselijke courant gehaald,nou als je weer thuis komt, zul je heel wat te vertellen hebben,dat bekje staat niet stil. Zo Anne dat was het weer tot een volgende keer,Gr. Jan.

• 29 Januari 2013 - 15:36

Lieke:

Gefeliciteerd met de geboorte van je nichtje! Vast jammer dat je nog even moet wachten totdat je haar kan vasthouden.. Maar gelukkig staat er nog een mooie trip naar Nieuw Zeeland op de planning :-) Geniet ervan en veel plezier! x

• 29 Januari 2013 - 18:28

Aartje:

Annee!! Aaah wat leuk dat je een nichtje hebt gekregen =) Hopelijk gaat alles goed!
    En ben benieuwd naar nieuw zeeland, lijkt me echt super mooi! En wist helemaal niet dat er tropisch regenwouden in australie waren, lijkt me ook super mooi!! Ben benieuwd naar de foto's ;)
    Veeeeel plezier in NZ! xxxxxx

• 29 Januari 2013 - 21:08

Puk:

Ha die Anne,
    Dank je wel voor alweer een heerlijk enthousiast verhaal. Door het te lezen ben ik ook even op reis in Australië.
    Goede vlucht naar Nieuw Zeeland. Hoop dat jullie daar net zo gaan genieten. VEEEEEEEEEEEL plezier !