New York, wat een stad! - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Anne Dijkstra - WaarBenJij.nu New York, wat een stad! - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Anne Dijkstra - WaarBenJij.nu

New York, wat een stad!

Door: Anne Dijkstra

Blijf op de hoogte en volg Anne

09 Augustus 2011 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Lieve mensen!

Hier ben ik dan weer met een écht reisverslag! Laat ik beginnen met even iets belangrijks. Gisteren was mijn lieve nichtje Sam jarig en vandaag zijn er nog veel meer verjaardagen, namelijk die van mijn lieve zwager Reinder, van mijn lieve neef Jens én van mijn beste vriend Danny! Erg jammer dat ik hier niet bij kan zijn, maar bij deze: lieverds, van harte gefeliciteerd!!

En dan ga ik nu weer even verder waar ik de vorige keer gebleven was, namelijk halverwege Washington. In dat verslag vroeg ik me af waarom de vlaggen bij het Washington Monument halfstok hingen. Hier heb ik inmiddels antwoord op: de dag ervoor (30 juli) was er een brandweerman omgekomen tijdens het bestrijden van een brand ergens in de buurt. Niet erg leuk nieuws dus. Maar goed, mijn reis ging gewoon verder en maandag ben ik dan ook naar de Zoo geweest. Naast alle musea die gratis zijn, is de Zoo ook gewoon gratis! I looooove this city ;) Ik heb een erg leuke dag gehad en alhoewel de Zoo niet zo mooi was als die in Toronto was het toch de moeite waard. Heb er bijna de hele dag rondgelopen. Aanvankelijk was ik van plan na de dierentuin nog naar Georgetown te gaan (een leuke wijk), maar ik was best moe en besloot lekker weer terug naar het hostel te gaan. Eenmaal daar kwam ik Lisa tegen (die ik in Boston ontmoette en die sinds zondag ook in dit hostel verbleef) en heb ik samen met haar lekker gegeten. ’s Avonds de film Titanic gekeken. Blijft toch een mooie film!
Dinsdag was alweer mijn laatste dag in Washington en omdat ik nog niet naar het Pentagon was geweest, wilde ik daar vandaag heen. Eerst wilde ik nog naar een museum en dat werd uiteindelijk het Air and Space Museum. Ik had ook heel erg graag naar het Holocaust Museum gwild, maar hiervoor moest je kaartjes reserveren en die waren allemaal al weg. Jammer, maar helaas! Het Air and Space Museum daarentegen was ook heel erg leuk en – hoe kan het ook anders – leert je alles over het vliegverkeer en de ruimte. Na 2 uur had ik het echter wel een beetje gehad, omdat ik bijna bevroren was doordat ze die verrekte airco elke keer zo enorm koud instellen. Eenmaal weer buiten vond ik het tijd om het Pentagon te bezoeken en na een tripje met de metro stapte ik bij het Pentagon uit. Eigenlijk viel het me een beetje tegen, want van het Pentagon zelf mogen niet eens foto’s gemaakt worden. Het monument ter herinnering aan 11 september was nog wel mooi om te zien, maar verder was er niet veel te beleven. Ik ben dan ook niet lang gebleven. ’s Avonds was er een gratis pastabuffet in het hostel wat ideaal was. Ook een leuke manier om nieuwe mensen te ontmoeten trouwens! Helaas net op mijn laatste avond! Maar heb in ieder geval wat leuke tips over New York kunnen krijgen. Na het eten wederom een film gekeken in de tv-room. Dit keer was het Good Will Hunting met Matt Damon (!) én opgenomen in Boston, dus ik kon een aantal dingen wel herkennen. Erg leuk! Ik heb hem jammer genoeg niet helemaal uit kunnen kijken, want er moest ook nog een tas ingepakt worden (de mijne!). Gelukkig nog een beetje redelijk kunnen slapen en dus de volgende dag op tijd opstaan om me klaar te maken voor New York! Ik had mijn kaartje voor de bus al gekocht (voor de wonderlijke prijs van 13 dollar), dus dat ging helemaal goedkomen. De rit van 4,5 uur was mede door de gratis WiFi én een eersterangs plek voor in de dubbeldekker bus zo voorbij!

En dan New York. Wat valt er te zeggen over New York? Aardig veel en dat ga ik hier ook zeker niet allemaal opschrijven. Ik heb echter wel tijd een paar kleine feitjes te vermelden en dat doe ik met alle plezier. Laat ik beginnen met het feit dat New York een geweldige stad is, zolang je je in de buurt van de toeristische plekken bevindt. Kom je in een wijk/buurt een beetje achteraf, dan is er gelijk veel armoede en vervallenheid te zien. Niet echt het beeld wat je hebt bij deze wereldstad. Wisten jullie trouwens dat New York een beetje een nederlandse achtergrond heeft? Tussen 1614 en 1664 was New York namelijk in handen van de Nederlanders en heette het New Amsterdam. Hierna werd het veroverd door de Engelsen. De wijken Harlem (Haarlem) en Brooklyn (Breukelen) herinneren nog een beetje naar de tijd dat wij het in handen hadden!
New York heeft 8,2 miljoen inwoners en met jaarlijks zo’n 48 miljoen toeristen is het aardig druk te noemen. Wanneer je op Times Square loopt, moet je goed uitkijken dat je andere mensen niet onderste boven loopt en ook in de tram is het soms dringen geblazen voor een zitplekje. Dit alles heeft ook wel weer zijn charme, maar ik denk niet dat ik het voor langere periode leuk zou vinden.
Reizen met de tram is wel een entertainment factor op zich. Kinderen die wedstrijdjes doen wie het langst kan blijven staan zonder zich vast te houden, iemand die uitgebreid de tanden flost, een jongeman die (met drumstokjes!) op een onzichtbaar drumstel speelt en een groep straatmuzikanten die één halte meereizen om wat geld bij te verdienen; je komt het allemaal tegen. ’s Avonds met de tram reizen doe ik echter maar niet, want je weet maar nooit wat je dan allemaal tegenkomt. Eerlijk gezegd ben ik daar ook niet zo heel nieuwschierig naar, ik pak liever de bus.
Last but not least, de stad leeft 24 uur per dag en wordt ook wel 'The city that never sleeps' genoemd. Winkels zijn open tot midden in de nacht, als het niet de hele nacht is. Een rare ervaring om rond 1 uur even lekker te gaan shoppen!

En dan de mensen. Wat meteen opvalt, is dat de doorsnee New Yorker enorm ongeduldig is. Dit valt vooral op bij de taxi’s. Rijdt er één iemand niet snel genoeg door, dan hoor je gelijk enorm getoeter om je heen. Tja, tijd is geld denk ik. Ook rijdt iedereen maar wat door elkaar heen en is er niet echt veel logica in terug te vinden. Laat het rijden hier maar aan de taxi’s over!
Wat eveneens niet te missen is, zijn de vele gekke mensen. Gisteren nog, een man met alleen een paar lappen stof om zich heen als kleding en plastic zakjes bijeengebonden met tape als schoenen. Niemand kijkt er raar van op en je kunt er ook bijlopen zoals je zelf wilt, zonder dat mensen je aanstaren. Natuurlijk zijn er ook veel daklozen te vinden, die je ziet slapen op straat of die met een bordje rondlopen om te bedelen om geld. Ik kijk er inmiddles al niet meer van op, maar in het begin moest ik hier wel heel erg aan wennen.
Wat je ook gelijk merkt, is dat de Amerikaan enorm trots is op zijn eigen land. Heeft natuurlijk niet per se met New Yorkers te maken, maar ik wilde het toch even noemen. Ik heb zelfs al iemand gezien die haar teennagels had gelakt in de vorm van de amerikaanse vlag! Daarnast kom je leuzen als ‘We love America’ en ‘God bless America’ veelal tegen in de stad. Dat laatste is nog weer een hoofdstuk apart, want ze zijn hier zo gelovig als ik weet niet wat. Sta je in een rij ergens voor te wachten, komt er ineens iemand ‘een belangrijke mededeling’ doen en vervolgens staat ie de halve bijbel te dicteren. De manier waarop dat gaat is niet echt aan mij besteedt.
Als laatste nog even dit: het meest ideaal aan deze stad is dat het de ‘vrijgezellen hoofstad’ van de wereld is en het volkomen normaal is dingen in je eentje te ondernemen. Veel inwoners gaan in hun eentje winkelen, wandelen in het park, concerten bezoeken, of alleen in een cafe zitten. Nou moet ik zeggen dat ik het nog steeds een raar idee vind om met mezelf uit eten te gaan, maar wie weet wat ik vanavond nog doe!

De afgelopen dagen heb ik ingevuld met bezoekjes aan Times Square, Central Park, het Statue of Liberty en het Rockefeller Centre voor een mooi uitzicht over de stad. Times Square is echt super gaaf om in het echt te zien, maar ook het Central Park is een enorme belevenis. Eigenlijk alles hier is een belevenis op zich! Op Times Square kwam ik een heuse M&M's store tegen met 3 verdiepingen vol M&M's spullen. Alles wat je maar bedenken kan met het logo van M&M's erop. Zelfs drumstokjes! Natuurlijk heb ik ook de plek bezocht waar vroeger het World Trade Center stond. Overal in de stad wordt je herinnerd aan 9/11 en dan merk je wat een grote impact dit op de stad en zijn inwoners heeft gehad. Logisch natuurlijk. Ze noemen het nu trouwens geen Ground Zero meer, omdat ze druk aan het bouwen zijn. Verder ben ik nog naar Coney Island in Brooklyn geweest, een erg leuk strand met een groot pretpark ernaast. En oja, ben ook bij de plek geweest waar John Lennon is vermoord en het monument in het Central Park ter nagedachtenis aan hem. Hier komen nog steeds veel fans op af en het is ook niet gek om af en toe iemand huilend aan te treffen. Vond het bijzonder om er even te zijn geweest.
Afgelopen zaterdag tickets gekocht voor een sightseeing bus en lekker de toerist uitgehangen bovenop zo’n dubbeldekker. ’s Avonds nog de nacht tour gedaan waarbij je New York kan zien met allemaal mooie lichtjes. Wel lastig om goede foto’s te maken in het donker en op een bewegende bus, dus dat was wel jammer. Hierna voor het eerst baby back ribs gegeten samen met een jongen uit Los Angeles die naast me zat tijdens de tour. Het eten was absoluut delicious! We zijn ook nog naar een leuk museum geweest genaamd ‘Ripley’s believe it or not’. In dit museum zie je dingen die soms echt te bizar voor woorden zijn. Helaas ging het museum om 1 uur ’s nachts al dicht en ging ik toen ook maar naar huis (met de bus!).
Zondag met de sightseeing bus door het noorden van Manhattan geweest en een deel van Harlem. Delen van Harlem zijn echt niet om aan te zien, met veel leegstand en vervallen huizen. Ik hoorde laatst zelfs dat je voor 1 dollar hier een huis kunt kopen, omdat niemand er wil wonen! Tegen de avond ben ik nog naar een begraafplaats in Brooklyn geweest die bekend staat als één van de mooiste begraafplaatsen in de wereld. Terwijl ik daar rondliep bedacht ik me dat het toch eigenlijk best gek is dat ik als toerist een begraafplaats ga bezoeken! Maar het was best mooi om te zien. Helaas had ik niet lang de tijd om alles te bekijken, want de poort ging om 7 uur dicht en het leek mee geen goed idee de hele nacht op een begraafplaats te worden opgesloten.
Gisteren het vrijheidsbeeld bezocht en aan het eind van de dag met de gratis ferry even naar Staten Island geweest. Dit was vooral leuk voor mooie uitzicht vanaf de boot (alhoewel ik dat natuurlijk ook al een beetje gezien had toen ik met de boot naar het vrijheidsbeeld ging).

Vandaag is alweer mijn laatste dag en ik heb eerlijk gezegd nog geen idee hoe ik die ga invullen. Ik heb al heel veel dingen gedaan, maar ik vind vast nog wel iets om me mee te vermaken. Wat op zich ook wel een goed idee is, is om mijn boek te pakken en lekker in het Central Park te gaan liggen!
Morgen moet ik erg vroeg opstaan om op tijd bij het Hilton hotel in Newark te zijn vanwaar mijn tweeweekse reis met de groep vertrekt. Ik heb er erg veel zin in en verwacht enorm veel te gaan zien in deze twee weken. Hopelijk vind ik tussen alle drukte nog een keer tijd een nieuw verhaaltje voor jullie te typen!

Liefs!

  • 10 Augustus 2011 - 00:16

    Mama:

    Wederom een leuk verslag. Fijne trip gewenst.

  • 10 Augustus 2011 - 07:36

    Lieke:

    Hi Anne,
    Leuk verhaal weer! Je hebt NY (uiteraard) als toerist gezien, maar er zijn genoeg mooie plekjes zonder neonlichten en toeterende taxi's hoor ;-) Leuk dat je nu bijna aan je rondreis gaat beginnen. Veel plezier en tot het volgende verslag! Ga nu even je foto's bekijken, dan is het net alsof ik ook weer even in NY ben (ik ga gelukkig 8 september weer :-)) x

  • 10 Augustus 2011 - 07:37

    Lieke:

    Ps. De links van de foto's doen het (bij mij) helaas niet..

  • 10 Augustus 2011 - 11:15

    Anne Dijkstra:

    Probleem met de foto's opgelost! Google zet het nu ineens telkens op privé, terwijl hij dat eerst niet deed. Irritant, maar zal er proberen de volgende keer even om te denken ;)

  • 10 Augustus 2011 - 12:58

    Sietze:

    Hey Anne,
    erg leuk om al die reisverslagen te lezen.
    je hebt al heel wat leuke en bijzondere plekjes gezien. Best wel gaaf.
    groetjes
    "and have fun"

  • 11 Augustus 2011 - 00:13

    Elzinga's:

    Hallo Anne, dinsdag nog aan je gedacht,ik was in Booklyn, nog door Manhatten gereden, ga meestal via 2 nd ave over the Queens Borough bridge at 59 th str,dus vlak bij je,leuk dat je het een mooi stadje vind,nu veel plezier op je reis, groetjes,
    ben & janice

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Washington, D. C.

Anne

Actief sinds 10 Jan. 2011
Verslag gelezen: 532
Totaal aantal bezoekers 56473

Voorgaande reizen:

27 September 2012 - 27 April 2013

Australië & Nieuw Zeeland

26 April 2011 - 01 September 2011

Canada & Amerika

Landen bezocht: