Walvissen in Boston, beroemdheden in Washington - Reisverslag uit Washington City, Verenigde Staten van Anne Dijkstra - WaarBenJij.nu Walvissen in Boston, beroemdheden in Washington - Reisverslag uit Washington City, Verenigde Staten van Anne Dijkstra - WaarBenJij.nu

Walvissen in Boston, beroemdheden in Washington

Door: Anne Dijkstra

Blijf op de hoogte en volg Anne

01 Augustus 2011 | Verenigde Staten, Washington City

Lieve mensen!
Nadat ik in Boston aangekomen was en jullie had laten weten dat alles ok was, ben ik Boston maar eens gaan verkennen. Ik had al gehoord dat het een erg leuke stad is en dat heb ik ook zo ervaren!
In de stad zijn een aantal super mooie parken aangelegd wat de stad een gezellige uitstraling geeft. Het was best warm, maar gelukkig liep het al tegen het einde van de dag en was het dus wat aangenamer.
Zondag en maandag heb ik niet zo heel veel bijzonders gedaan, maar gewoon lekker rondgelopen en veel van de stad ontdekt. Zo ben ik bijvoorbeeld naar de haven geweest, wat ook erg mooi is en heb ik delen van de freedom trail gelopen. Dit is een route door de stad, aangegeven met een rode lijn die langs historische bezienswaardigheden loopt. Veel van de geschiedenis van Boston geleerd, waar de stad toch wel bekend om staat. Onder andere over de Boston Massacre, het begin van de Amerikaanse revolutie in maart 1770. Als je meer wilt weten verwijs ik je door naar Google ;)
Maandagavond door mijn 2 kamergenootjes, Emily en Lisa (beide uit Engeland), uitgenodigd om met hen uit eten te gaan. Helaas had ik net wat gegeten onderweg, maar ik kon natuurlijk altijd meegaan voor de gezelligheid! Ze besloten dat ze zin hadden in fish en chips en zo kwamen we bij een leuk barretje waar dit op het menu stond. De porties waren erg groot en dus vroegen we om een klein bord zodat ik ook nog een beetje mee kon smikkelen. Het was erg goed eten (ook al had ik niet super veel trek meer). Hierna nog naar een bar geweest om een drankje te drinken en de Hoegaarden smaakte toch wel erg goed!
Dinsdag ontmoette ik na het ontbijt een jongen uit Nederland, Guus. Ik was van plan die dag kaartjes te gaan halen om woensdag samen met Lisa walvissen te gaan spotten. Guus was gelijk ook enthousiast en ging mee om ook voor hem een kaartje te halen. Na bij de starbucks een lekkere choco met slagroom te hebben gedronken gingen we op weg naar de haven. Gelukkig waren er nog kaartjes beschikbaar en dus zouden we de volgende dag op de boot om walvissen te gaan spotten. Spannend! Daarna nog naar het noordoosten van de stad gelopen om het laatste gedeelte van de freedom trail te lopen. Hier was ik nog niet geweest! Er was onder andere een oud schip te zien en bunker hill monument. Dit monument staat op de plek waar in 1775 de eerste grote slag van de Amerikaanse Revolutie plaatsvond. De weg naar de top was best vermoeiend, met 294 treden die beklommen moesten worden, maar wel de moeite waard. Mooi uitzicht over de stad! Alleen jammer dat het plastic voor de ramen vies en bekrast waren, dus geen mooie foto’s kunnen maken. Nadat we hier waren geweest waren we beide toch wel hongerig en besloten we een restaurantje op te zoeken. Uiteindelijk beland bij een erg leuk mexicaans tentje waar we voor weinig geld erg lekker konden eten. Na het eten nog ergens bij een boekenwinkel wat gedronken en toen op weg naar het hostel. Het was inmiddels ook al best laat en Emily en Lisa waren zelfs een beetje bezorgd waar ik was!
Woensdag was het dus tijd om walvissen te gaan spotten. Super leuk en spannend, ik voelde me als een kind op schoolreisje! Er stond al een erg lange rij, maar eenmaal op de boot konden we gelukkig een goed plekje krijgen op het bovenste dek. Vanaf hier konden we mooi alles zien! Na ongeveer een uur varen zagen we de eerste walvis. Hij klapperde met zijn vinnen op de zee en dat was erg grappig om te zien. Nadat hij weg was zijn we nog ongeveer 15 minuten verder gevaren en toen kwamen we weer eentje tegen.We hebben uiteindelijk best mooie dingen gezien, met onder andere een walvis die onder de boot doorzwom en aan één kant heel lang bleef ‘drijven’ zodat je hem zowel goed onder water kon zien, als boven water wanneer hij weer lucht kwam happen. Was echt super om te doen en ongelooflijk, wat een grote beesten! De soort die wij hebben gezien was de Humpback (gecheckt in een museum in Washington). Nadat we na een tocht van ongeveer 3,5 uur weer terug waren in de haven gingen we eerst maar even wat eten en later leek het ons leuk om naar Harvard University in Cambridge te gaan. We hebben een metro genomen en zo kwamen we na zo’n 10 min aan bij één van de beroemdste universiteiten in Amerika! Ik hoorde dat het zo’n 50.000 dollar kost per jaar om hier te kunnen studeren. En dan heb ik het nog niet eens over de hoge toelatingseisen! Veel presidenten zoals John F Kennedy, George W Bush en Barack Obama hebben hier gestudeerd. Ook Bill Gates en Mark Zuckerberg (oprichter Facebook) deden een poging, maar maakten hun studie niet af. Het was leuk om hier rond te lopen en natuurlijk heb ik ook nog even de gouden schoenen van John Harvard aangeraakt voor wat extra geluk :) Al met al een erg leuke dag, maar het walvissen spotten was toch wel het leukste van alles!
Donderdag was het voor mij alweer tijd om Boston te verlaten en op weg te gaan naar Washington DC. Na een erg lange busreis van meer dan 9 uur uiteindelijk rond 8 uur aangekomen in de hoofdstad van Amerika. Ik wilde deze keer liever overdag reizen ipv ’s nachts zoals ik de vorige keer had gedaan. 2 keer in 1 week leek me niet erg ideaal. Rond kwart voor 9 kwam ik dan eindelijk aan bij mijn eindbestemming, na een lange wandeling naar het metrostation, een rit met de metro en nog een keer een lange wandeling van het metrostation naar het hostel. Ondanks dat het al avond was, was het nog steeds erg warm en dus zweette ik natuurlijk enorm met al die zware tassen. Eerst maar even op zoek naar een verfrissende douche! Toen ook maar niet te laat op bed, want ik had dan wel iets geslapen in de bus, moe wordt je er toch ook echt wel van! Niet echt goed geslapen helaas, want mijn matras is net in het midden enorm dun dus ik voel alle metalen spijlen onder mij. Net alsof er iemand van 300 kilo op heeft geslapen voordat ik kwam. Misschien moet ik het toch maar even melden bij de receptie.. Anyway, de volgende dag met een Koreaans kamergenootje naar het Museum of National History geweest. Het was ontzettend warm, 39 graden, dus de koele lucht in het museum was erg fijn. Bijna alle musea hier zijn gratis, dus nog een goed excuus om lekker even rond te neuzen. Ik vond het een erg leuk museum en nadat we hier bijna 3 uur waren geweest gingen we verder naar het Capitool. Hier is de amerikaanse senaat en het amerikaanse Huis van Afgevaardigden gevestigd. De hitte was echt niet te doen, dus ook nu waren we blij dat we binnen waren. Overal staan ze erg streng te controleren wat je meeneemt en je tassen moeten door een scan en jijzelf moet door een detectiepoortje. We mochten ons flesje water niet eens meenemen, dus dat moest snel even worden opgedronken (geen idee waarom een leeg flesje niet is toegestaan). Niet alleen bij de musea zijn ze trouwens zo streng, ook wanneer je een mall of visitors center binnengaat, wordt je goed gecontroleerd. Overdreven of gewoon typisch amerikaans? Na een rondleiding in het Capitool, wat misschien wel een beetje té uitgebreid was, was het tijd weer naar buiten te gaan. Het Koreaanse meisje (no name) ging nog naar National Gallery of Art, maar ik besloot daar later nog een keer heen te gaan, want het was nog maar een uurtje open. Daarnaast had ik echt enorme trek en dorst dus ging ik op zoek naar eten. Eerlijk gezegd kon ik niks beters vinden dan een Mc Donalds en daarom hier wat drinken gehaald en wat kipnuggets. Tegen de tijd dat ik thuiskwam even boodschappen gedaan om ook nog even verantwoord te eten. Gelijk wat fruit gehaald, want vitamientjes moet ik ook niet vergeten. Ik had afgelopen week gemerkt dat mijn tandvlees wat pijnlijk was met poetsen en toen ik keek, zag ik dat het helemaal was weggetrokken! Mijn moeder had me al gewaarschuwd dat dit kon gebeuren als je niet genoeg vitaminen eet, maar ik dacht niet dat dat zo’n vaart zou lopen. Dus wel! Je kon al mijn voortanden tot aan de wortel volgen, niet erg fijn om te zien. Dus vanaf nu let ik er goed op dat ik al mijn dagelijkse vitaminen binnenkrijg!
Gister heb ik rondgelopen in Washington en ben ik onder andere naar het witte huis geweest, waar ik trouwens niet veel van heb kunnen zien door een demonstratie van Koerdistanen ofzo. Ik besloot daarom maar door te lopen en later even terug te komen. Een beetje rondgelopen en toen bleek dat ik op een gegeven moment precies op het goede moment op de goede plek was, want wie trof ik aan? Matt Damon! Voor de onwetende onder ons: dat is een acteur die onder andere in Ocean’s Eleven (+ Twelve en Thirteen), The Bourne series en The Departed speelt. Nog steeds onwetend? Laat me het dan zo zeggen: hij is gewoon HEEL ERG BEROEMD!!
Er was een soort demontratie voor ‘Save Our Schools’ en Matt Damon was aanwezig om ook even te speechen (dankzij zijn moeder die lerares is). Ik heb hem zelfs nog van heel dichtbij gezien, maar helaas niet met hem op de foto gekund of een handtekening kunnen scoren. Het was erg hectisch en hij werd snel in zo’n golfkarretje gezet om naar zijn limousine te worden vervoerd.
Ik voelde me net zo’n 12 jarige fan die niet kon wachten een glimp op te vangen van haar idool. Wel erg tof om in ieder geval al één echte beroemdheid te hebben gespot! (Ik tel Jean Paul Gaultier voor het gemak even niet mee.)
De rest van de dag heb ik nog veel monumenten en memorials bezocht. Het was gelukkig niet zo warm als gisteren, maar toch nog steeds 34 graden. Je merkt dat ondanks het vele drinken je helemaal niet naar de wc hoeft en je lichaam het vocht dus gewoon nodig heeft. Na een hele dag buiten besloot ik rond 5 uur naar het National Museum of American History te gaan. Hier heb ik onder andere dingen gezien over de eerste uitvindingen in Amerika en hoe de autoindustrie opkwam. Ook was er uiteraard veel te zien en te lezen over de presidenten, wat ik ook erg interessant vond. Het ene wel wat meer dan het andere (de kleding van de First Ladies interesseren me dan weer minder), maar overall een erg leuk museum om bijna 2,5 uur door te brengen. Na deze 2,5u was ik toch ook wel behoorlijk koud geworden doordat de airco op -10 staat. Kan toch niet gezond zijn, dat het buiten zo warm is en dan binnen zo koud. Maar goed, ik was blij dat ik weer naar buiten kon om even op te warmen. Ook al was het inmiddels half 8, het was nog steeds zo’n 30 graden en dus was ik na een tijdje wel weer opgewarmd. Om het toch al snel weer té warm te hebben, het is ook nooit goed! Snel even boodschappen gedaan en lekkere wraps gegeten met gewokte groente, serieus de eerste keer tijdens mijn reis dat ik zelf iets heb klaargemaakt waar een pan voor nodig was!
Vandaag ben ik even weer langs het witte huis gelopen om wat betere foto’s te maken. Obama was thuis, want er stonden bewakers bij de deur! Nou was dat te verwachten, aangezien ze deze dagen de hele tijd aan het vergaderen zijn over de financiele kwestie hier. Benieuwd wat daar uitkomt!
Het was vandaag wederom een warme dag en de meeste tijd heb ik doorgebracht op een bankje in de schaduw om mijn boek te lezen. Vond ik best lekker, even een soort van relaxdagje tussendoor. Ik heb dan ook niet veel bijzonders gedaan vandaag. Wat me trouwens nog opviel is dat de vlaggen bij het Washington Monument half stok hingen. Als iemand weet waarom dat was (misschien dat 31 juli een herdenkingsdag is oid), ik hoor het graag. Het is inmiddels half 12, dus ik denk dat ik me maar even klaar ga maken om te gaan slapen. Ik slaap nog steeds niet heel erg goed en ik kan dus ook niet wachten om straks heerlijk in mijn hotelletje te bivakeren in New York! Woensdagochtend pak ik de bus, can’t wait!!

Liefs Anne

  • 01 Augustus 2011 - 17:58

    Lieke:

    Relaxed he, dat alle musea in Washington gratis zijn :-) Het Holocaust museum is ook heel indrukwekkend! De links van de foto's doen het (bij mij) helaas niet..hij zegt dat ik geen toegang heb? Veel plezier nog in DC en een goeie reis naar NY!

  • 02 Augustus 2011 - 16:03

    Jan Kees:

    Matt Damon bij mij niet bekend, is hij niet de financiele adviseur van Obama, trouwens hebben ze in United States nog wel dollars, volgens mij Anne is Amerika failliet.
    Ga snel terug naar Europa, naar het kleine eiland in de Noordzee, Ameland.
    Schitterend mooi weer, schone stranden en palmbomen. Wij zijn er ook.
    We missen je, de traditie is doorbroken.

    groejes en tot snel .
    fam. J.K. Dijkstra

  • 02 Augustus 2011 - 20:16

    Josje Dijkstra:

    heey Anne
    Wij zijn naar bingo geweest,we hebben ook nog een prijs gewonnen.
    Wil je weten wat het is?
    Een dienbord met een foto lijstje erin.
    Wij zouden het leuk vinden als je terug zou skypen.

    groetjes Josje

  • 04 Augustus 2011 - 13:43

    Elzinga's Stoney Cr:

    Hallo Anne,
    Mooi verslag van de reis ,ja lekker warm he, have fun in N.Y.
    ben en janice

  • 05 Augustus 2011 - 00:17

    Johnny:

    hup naar vegas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Washington City

Anne

Actief sinds 10 Jan. 2011
Verslag gelezen: 660
Totaal aantal bezoekers 56468

Voorgaande reizen:

27 September 2012 - 27 April 2013

Australië & Nieuw Zeeland

26 April 2011 - 01 September 2011

Canada & Amerika

Landen bezocht: