Salutations de Montréal! - Reisverslag uit Montréal, Canada van Anne Dijkstra - WaarBenJij.nu Salutations de Montréal! - Reisverslag uit Montréal, Canada van Anne Dijkstra - WaarBenJij.nu

Salutations de Montréal!

Door: Anne Dijkstra

Blijf op de hoogte en volg Anne

18 Juli 2011 | Canada, Montréal

Lieve mensen!

Nadat mijn laatste daagjes in Ottawa erg snel voorbij zijn gegaan, zijn inmiddels mijn dagen in Montreal ook al bijna achter de rug! Morgen vertrek ik namelijk alweer naar Quebec City!

Zoals gezegd had ik mijn eerste dag in Ottawa samen met Mariska doorgebracht, maar helaas ging ze maandag alweer weg. Ik heb toen samen met het Duitse meisje dat we ook in het hostel hadden leren kennen nog wat leuke dingen gedaan. We hebben onder andere een aantal mooie wandelingen door de stad gemaakt en zijn zelfs heel even over de grens naar Quebec geweest! Jammer genoeg (nog) geen frans sprekende eekhoorn tegengekomen. We zijn ook nog even binnenin de Notre Dame van Ottawa geweest, wat een erg mooie kerk is en we hebben lekker lang in het park gehangen om vooral niet zoveel te doen.
Dinsdagochtend ben ik om half tien richting het parlementsgebouw gelopen om hier het spektakel van de wisseling van de wacht te bekijken. De wapens en uniformen worden bij elke wacht geïnspecteerd en het was erg leuk dit eens mee te maken (ook al is het natuurlijk een enorme poppenkast). ’s Avonds besloten we met een groepje naar de lichtshow bij het parlement te gaan kijken. Klopt, dit had ik al eens eerder gezien, maar het was zo mooi dat ik graag nog een keer wilde kijken!
Woensdag werd het alweer tijd mijn spullen te pakken en op weg te gaan naar de bus die me naar Montreal zou brengen. Aangezien Ottawa niet heel erg groot is en ik het gevoel had het meeste al wel te hebben gezien, had ik erg veel zin om weer verder te reizen. Eigenlijk zou ik natuurlijk in Nederland moeten zijn voor mijn afstuderen (ik ben nu officieel Fysiotherapeut, hoe vreemd!), maar dat ging me uiteraard niet lukken. De busreis verliep spoedig en rond half 4 kwam ik in Montreal aan. Ik was op een ander station aangekomen dan verwacht, maar gelukkig was er een aardige vrouw die me even de weg wees en zo kon ik makkelijk een metro nemen die naar mijn hostel bracht. Hier zag ik twee meiden (Kerri en Nikki) die me erg bekend voorkwamen en het bleek dat ze voor mij in de bus hadden gezeten! Dat is pas toevallig. Ze komen uit Australië en zijn voor een grote reis in Canada. Later kwam nog een andere Australische jongen, Stephen, die ze ook kenden en zo had ik al snel weer wat nieuwe mensen leren kennen!
Na de eerste spullen te hebben uitgepakt ging ik door Montreal wandelen om mijn eerste indrukken te verkrijgen. Deze waren meer dan positief! Een enorm mooie stad die erg europees aandoet en vooral daarom niet te vergelijken is met een stad zoals Toronto. Naast natuurlijk de Franse taal zijn er meer franse invloeden te zien in bijvoorbeeld de oude gebouwen en de kleine schattige straatjes. Eenmaal terug bij het hostel werd ik uitgenodigd samen met de Australiërs en nog wat Fransen ergens bij een barretje wat te gaan drinken en dit was erg gezellig.
Donderdag ben ik samen met Kerri, Nikki en Stephen door oud Montreal gewandeld en hebben we op een terrasje genoten van een lekkere lunch. Oud Montreal is het mooiste gedeelte van de stad en lijkt ook het meest op Frankrijk. Terug bij het hostel was daar een jongen uit Brazilië die erg graag naar een voorstelling wilde van Cirque du Soleil. Hij vroeg wie er mee wilde en na wat getwijfel besloot ik toch mee te gaan! Het is niet goedkoop, maar absoluut goedkoper dan in Europa en zo’n kans krijg je niet zo vaak! Spencer, een andere jongen uit Australië ging ook mee en zo gingen we met zijn drieën op pad. De show (Totem) was echt fantastich en zeer de moeite waard. Ik was dan ook blij dat ik was gegaan!
Vrijdag ging ik met Kerri, Nikki, Stephen en Daniël naar de Botanical Garden en ook dit was erg leuk. Mooie planten, bloemen en tuinen gezien. Vooral de Chinese en Japanse tuinen waren erg mooi. ’s Avonds nog uit eten geweest in het centrum van Montreal, want er moest toch iets gegeten worden na een lange dag wandelen. De rest ging na het eten nog op stap, maar ik was erg moe na een hele dag wandelen en de vele activiteiten van de afgelopen dagen dat ik liever op tijd op bed ging.
Zaterdag had ik afgesproken met Emily, een meisje uit China die in Montreal woont. Haar had ik in Toronto ontmoet toen hadden we al gezegd dat we nog iets zouden afspreken wanneer ik in Montreal zou zijn. En zo gezegd, zo gedaan. We hebben een heuse bergwandeling gemaakt op de berg waaraan Montreal zijn naam verdient (Mont Royal). Het was een beste inspanning, maar dan heb je ook wat: een mooi uitzicht over de stad! Later zijn we nog naar een mooi klein meertje gelopen en hebben we daar even lekker op het gras gezeten en uitgerust. Na een tijdje zijn we aan de andere kant van de berg weer naar beneden gelopen en nam Emily de bus weer terug naar huis. Ik zag op de kaart dat het ongeveer een half uurtje lopen was naar mijn hostel, dus ik besloot het erop te wagen. Een deel van waar ik was kon ik echter op de kaart niet lezen, maar ik moest gewoon doorlopen tot ik een bepaalde straat tegenkwam die wel weer op mijn kaart stond. Na een uur lopen was ik deze straat nog steeds niet tegengekomen en keek ik toch maar even op een kaart bij een bushokje. Wat bleek? Ik was een uur lang compleet de verkeerde kant op gelopen! Niet erg slim en nu was ik dus in het noorden van Montreal waar weinig te beleven viel en ik ook nog eens niet bekend was. Gelukkig was ongeveer 25 minuten terug een metro station en dus besloot ik niet nog meer dan een uur te lopen naar mijn hostel, maar lekker makkelijk de metro maar te pakken. Om half 6 was ik dan eindelijk thuis en uiteraard uitgehongerd van het vele wandelen. Eerst maar even wat te eten klaargemaakt en op de bank gezeten om weer wat meer energie te krijgen. Ik had geen zin om de hele avond binnen te blijven en dus ging ik ’s avonds nog even weer de straat op. Er bleek een hele parade door de straten aan de gang te zijn, geïnspireerd op Jean Paul Gaultier. Later zag ik zelfs nog iemand lopen omringd door security, politie en enorm gillende mensen. Ik had geen idee om wie het ging, maar later hoorde ik dat dat dus de enige echte Jean Paul Gaultier was. En ik had geen idee haha! Nja ik had die man ook nog nooit gezien, dus hoe kon ik het weten. Even gezellig bij de parade gekeken en naderhand had ik zin in een ijsje, maar helaas, nergens een goede ijsman te vinden. Volgende keer beter!
Vandaag ben ik met Odile, een meid uit Amsterdam, nog weer een keer naar de berg van Montreal geweest om vanaf een ander uitkijkpunt over de stad te kunnen kijken. Was wederom erg leuk, maar op een gegeven moment voel je het wel in je benen! Bij het meer hebben we lang op een bankje gezeten om te ontspannen en mensen te kijken. Daarna hadden we om half 4 met 2 andere meisjes afgesproken, maar helaas zijn we elkaar misgelopen. Toen zijn we nog maar wat rondgelopen om later weer terug te keren naar het hostel en wat eten te gaan halen. Net probeerden we nog wat door de stad te lopen, maar het ging onweren en uiteindelijk ook keihard regenen, zodat we nu toch maar weer terug zijn in het hostel. En ideaal voor mij, want ik moest natuurlijk maar weer eens een verhaaltje schrijven!

Tot snel met een verslag uit Quebec City!

  • 18 Juli 2011 - 07:40

    Idil:

    Ik lees elke keer al je verhalen trouwen. Ik vind het Geweldig!

  • 18 Juli 2011 - 09:33

    Marjet:

    Anne!

    Mooie foto's en uiteraard ook bedankt voor je kaartje! Superleuk. Ik kan nu alleen natuurlijk niks terugsturen omdat je steeds van verblijfplaats veranderd, dat is wel een beetje jammer. Mooie foto's ook en zo te zien is het daar erg mooi weer! Hier regent het ehh nogal hard op het moment...

    Liefs!

  • 19 Juli 2011 - 01:01

    Mariska Van De Meeberg:

    Hoi Anne,

    We treffen het hier zeker met het weer en ik heb helemaal mazzel want mijn oppashuis heeft een eigen zwembad!
    Zo te lezen heb je het erg naar je zin gehad in Ottawa/Montreal. Ik hoop volgende week naar Montreal te gaan, even kijken hoe het hier allemaal loopt. Jammer dat we niet meer hebben kunnen afspreken maar het liep hier niet helemaal zoals gepland. Veel plezier nog in Quebec.
    Groetjes
    Mariska

  • 19 Juli 2011 - 06:11

    Lieke:

    Hi Anne,

    Leuk verhaal weer! Die show Totem is cool he, ik ben daar in Amsterdam ook heen geweest. Ga nu de foto's bekijken, ben benieuwd. Enjoy! x

  • 19 Juli 2011 - 13:54

    Iris:

    An! Supermooie foto's joh! Ik ben verliefd op die schattige eekhoorns! Hier in Groningen kan ik ze niet vinden... En natuurlijk gefeliciteerd met het behalen van je diploma! Weird dat je nu gewoon fysiotherapeut bent! We worden oud;) Heel veel plezier met je mooie reis!
    Liefs xxxxx

  • 19 Juli 2011 - 19:31

    Charlotte:

    Je was zeker ergggg moe!!! Leuk!:)

  • 21 Juli 2011 - 00:42

    Janice & Ben :

    I, see you're having a great time,and if you like Montreal,then you'l love Quebec City,have fun,
    ben and janice (stoney creek)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Montréal

Anne

Actief sinds 10 Jan. 2011
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 56467

Voorgaande reizen:

27 September 2012 - 27 April 2013

Australië & Nieuw Zeeland

26 April 2011 - 01 September 2011

Canada & Amerika

Landen bezocht: