Op naar Down Under! - Reisverslag uit Perth, Australië van Anne Dijkstra - WaarBenJij.nu Op naar Down Under! - Reisverslag uit Perth, Australië van Anne Dijkstra - WaarBenJij.nu

Op naar Down Under!

Door: Anne Dijkstra

Blijf op de hoogte en volg Anne

05 Oktober 2012 | Australië, Perth

Lieve mensen!

Laat ik maar weer verder gaan waar ik de vorige keer gebleven was en dat was de zondag! We hebben die dag eerst maar even heerlijk uitgeslapen en nadat we rustig aan klaar waren voor vertrek zijn we richting stad gelopen. Het was een beetje bewolkt die dag en daardoor was de temperatuur erg aangenaam. Niet zo warm als de dag daarvoor, wanneer je al zweet als je nog niet eens wat doet. Eenmaal in het centrum aangekomen, hebben we de stad een beetje verkend. Ook hier was het enorm druk en zo af en toe was er geen doorkomen aan. De straten waren hier en daar erg stijl, maar gelukkig was er op een gegeven moment een soort roltrap midden in de stad, zodat we onze arme beentjes wat rust konden geven. Op de kaart zagen we dat in de buurt een tempel was en aangezien we de stad wel een beetje hadden gezien, besloten we die dan maar op te gaan zoeken. We hadden hem redelijk snel gevonden, maar hij was niet echt wat we ervan hadden verwacht zodat we eerst niet goed wisten of we wel goed waren. Maar het was een tempel en het was de enige in de buurt dus het moest de goede zijn. Van binnen was hij super klein en toen ik ook nog eens wierrook op mijn hoofd kreeg van de wierrookstokjes die ze daar aan het plafond hebben hangen waren we er helemaal klaar mee. Wie bedenkt het ook om dat daarboven op te hangen.. Omdat het een beste wandeling naar de stad was geweest, namen we de metro terug naar ons hostel. Ook hier gebeurde het weer: er stond een lange rij voor de metro en zodra er een (lege) trein aan kwam rijden en de deuren open gingen rende iedereen naar binnen. Zelfs de oude mensen! Het leek wel een wedstrijdje wie het eerst zat. Ondanks dat we vooraan stonden moesten we toch staan. Gelukkig maakt ons dat niet zoveel uit! De rest van de avond niet zoveel gedaan en lekker op tijd op bed, want de volgende dag stond een leuk uitstapje op het programma!

Maandag was het dan zover, we gingen naar Ocean Park! Ok, we hadden eerst het plan naar Disneyland te gaan, maar dit park bleek erg klein en toch meer geschikt voor kleine kinden. In Ocean Park daarentegen waren erg veel leuke attracties en hadden ze ook nog leuke dingen zoals een dolfijnenshow en een gedeelte waar je zeehonden, haaien, vissen en andere mooie beesten kon bekijken. En niet alleen waterdieren: ze hadden ook een aantal panda's! We waren om 9.30u in het park en we zijn tot 18u gebleven! We hebben ons genoeg vermaakt dus! Ze hadden aan twee kanten een park en via een kabelbaan of met de trein kon je naar de andere kant. Beide keren hebben we de kabelbaan genomen en dit was erg leuk ivm een prachtig uitzicht over het park en een gedeelte van Hong Kong. 's Avonds om 21u was er een vuurwerk show als afsluiting van het Mid-Autumn Festival. Was prachtig om te bekijken en we moesten steeds super lachen om alle mensen die helemaal uit hun dak gingen.

Dinsdag moesten we om 12u uit onze kamer, waardoor we 's ochtends nog alle tijd hadden rustig te douchen en onze tas in te pakken. Helaas ging onze vlucht naar Perth pas 's avonds om 22.10u, zodat we hier super veel tijd tussen hadden zitten. Omdat we niet meer veel dingen hadden die we nog wilden zien en we ook onze vliegtuigkleren al aan hadden, gingen we niet zoveel meer doen. Daar was het in onze kleren ook veel te warm voor! We zijn daarom de meeste tijd in het hostel gebleven om wat te lezen en te kletsen met de mensen die daar ook zaten. Op deze manier kwamen we er trouwens achter dat er een groot ongeluk in Hong Kong was gebeurt met twee boten! De man waarmee we spraken zei dat er een veerboot die naar Lamma Island ging in botsing was gekomen met een andere boot en dat hierbij sowieso al 36 doden waren gevallen! Gelukkig zaten wij niet op die ferry! Nou goed, uiteindelijk ging de tijd erg snel en zijn we rond half 6 richting vliegveld vertrokken. Hier hadden we dan ook nog 3 uur de tijd, maar dat was niet anders. Even wat lekkers gekocht en een goed plekje opgezocht om te zitten en toen was het op een gegeven moment tijd om naar de gate te gaan. Eindelijk gingen we dan naar Australie! De vlucht ging prima en we kwamen om 6u 's ochtends aan op het vliegveld van Perth. Uiteraard wederom niet geslapen in het vliegtuig, dus we waren heel erg moe. Voor de paspoortcontrole stond een super lange rij, zodat we ongeveer 20 minuten moesten wachten. Het ophalen van de bagage ging gelukkig soepeltjes en bij de douane konden we gelijk doorlopen, terwijl van anderen de tassen helemaal overhoop werden gehaald. Buiten konden we een shuttle bus nemen die ons naar het hostel zou nemen. Dit duurde al met al wel lang, aangezien we niet de enigen waren die afgezet moesten worden. Vonden we wel prima, want we wilden ook niet al te vroeg bij onze hostel aankomen. Toen we er eenmaal waren kregen we tot onze verbazing weer meteen de sleutel, terwijl het nog geen 10u was. Nou ja, prima! Nadat we even wat opgefrist waren en hadden gegeten gingen we even een wandeling maken. Het viel ons gelijk op dat het hier een stuk frisser is dan in Hong Kong! Rond de 18 graden, zodat we toch weer met lange broek en vestje of trui rondlopen. We gingen even kijken waar we zaterdag ons camperbusje op moesten halen, maar dat was dichtbij. Hier hadden we met boeken van het hostel al rekening mee gehouden, zodat we niet zo ver met onze bagage hoeven te lopen. Toen het begon te regenen, gingen we eerst maar weer terug naar het hostel. Al snel scheen de zon weer en gingen we weer naar buiten. We waren nog niet eens in het centrum of het begon tw motregenen. Het ging steeds harder dus wij snel een bus opzoeken om weer terug te gaan. We zaten nog niet in de bus of het was alweer droog en eenmaal in het hostel scheen de zon weer. Ik zou haast gaan denken dat ik weer in Nederland was.. Aan het eind van de middag ontdekten we dat we gratis kunnen internetten bij een plaatselijk reisbureau. Erg fijn aangezien we in ons hostel wel wifi hebben, maar je hiervoor dient te betalen (en $10 voor 4 uur gaan wij dus echt niet doen). Bij dit reisbureau hebben we gelijk even een uitje geboekt voor komende vrijdag: een dagje naar Rottnest Island. Dit ligt voor de kust van Perth en schijnt erg leuk te zijn. Zodra we aankomen met de boot kunnen we huurfietsen ophalen dus dat wordt vast een gezellige dag. Heb er erg veel zin! Zaterdag halen we dan het camperbusje op, zodat ook wij ons kunnen gaan wagen aan het links rijden. Ben erg benieuwd hoe dat gaat. Ik hou jullie op de hoogte!

Liefs!

Update: nu ik dit plaats is het al vrijdagavond en zijn we dus al naar Rottnest Island geweest. Was echt super leuk, maar zal er de volgende keer even wat uitgebreider op ingaan aangezien we nu snel even bij de mc donalds zitten voor internet (net als in hong kong een drama in ons hostel). Heb de foto's van hong kong online gezet, maar kreeg het niet voor elkaar het in de juiste volgorde te plaatsen. Staat dus allemaal wat door elkaar, maar goed dan hebben jullie in elk geval wat te kijken ;)

• 05 Oktober 2012 - 14:50

Anne Dijkstra:

Ik hoop dat de link werkt! Als het goed is doet hij het als je hem kopieert in de internetbalk ;)

• 05 Oktober 2012 - 15:03

Aartje:

Link werkt toppie!! Nice dat er nu ook foto's zijn =)

• 05 Oktober 2012 - 15:25

Lieke:

Leuke foto's! Succes met links rijden, wen je heel snel aan :-)

• 06 Oktober 2012 - 19:45

Puk Breeman:

Hallo Anne,
    Vanmiddag met Alie aan de wandel geweest en zij vertelde dat het vertrek vrolijk was verlopen en dat je op deze wijze te volgen bent. Leuk dat ga ik doen, heb me net aangemeld voor je nieuwsbrief. In Nederland is het nu herfst, compleet met vallende bladeren en paddenstoelen. Jullie hebben het camperbusje vandaag opgehaald. Lukt het met links rijden ? Ook het knipperlicht aandoen en de ruitenwissers zitten waarschijnlijk anders om, is ook wennen ?
    Groet, Puk

• 09 Oktober 2012 - 13:00

Sien Laura Pt:

veel plezier! leuk om van je te horen xx

• 10 Oktober 2012 - 16:07

Petra Kemper:

Hoi Anne,

Zo, eindelijk in Australie, waar je zo lang op gewacht en naar uitgekeken hebt. Ik hoop dat alles zeer voorspoedig zal gaan zoals je het hebt voorbereid.
    Hier is alles zoals altijd, haha. Dan weer regen, dan weer zon. Maar al met al is het op de landerijen al weer een natte boel aan het worden. Hier en daar wordt het mais al weer van de landerijen gehaald wat natuurlijk weer inhoudt dat de winter in aantocht is, helaas. Jij gaat lekker de zomer tegemoet, alhoewel je een beetje het gevoel had in Nederland te zitten de eerste dag(en). Hopelijk wordt de zomer geen snikhete, zodat je niet veel kunt ondernemen terwijl je naturlijk heeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeel wilt doen, zien en ondernemen.
    Ik zie met heel veel plezier al je verhalen tegemoet. Je hebt een hele leuke manier van vertellen/schrijven.
    Nogmaals geniet ervan. Tot de volgende keer.

Groet Petra

• 12 Oktober 2012 - 11:38

Beitske:

Wat prachtig al die lichtjes in Hong Kong. Leuke foto's.
    Ben benieuwd naar je rondreis met de camper. Enne, hoe bevalt het links rijden?