Hong Kong it is! - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Anne Dijkstra - WaarBenJij.nu Hong Kong it is! - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Anne Dijkstra - WaarBenJij.nu

Hong Kong it is!

Door: Anne Dijkstra

Blijf op de hoogte en volg Anne

30 September 2012 | Hong Kong, Hong Kong

Lieve mensen!

Hier dan eindelijk mijn eerste echte reisverslag vanuit Hong Kong! Voordat ik begin wil ik eerst mijn lieve zusje Charlotte feliciteren met haar verjaardag! We zullen je verjaardag hier een beetje vieren.

Donderdag was ik natuurlijk al vroeg wakker en dus kon ik lekker rustig aan doen. Om 6.30u stapten mijn moeder en ik in de auto op weg naar Sabrina in Zwolle, zodat we vanaf daar met haar ouders mee konden om de reis naar Schiphol te vervolgen. We waren mooi op tijd op het vliegveld, zodat we na de bagage drop off nog even wat konden eten en drinken. Op een gegeven moment was het toch tijd om verder te gaan en kwam daar het afscheid. Na hevig gezwaai waren we door de douane en konden we op zoek naar onze gate, die overigens makkelijk te vinden was. Eenmaal in het vliegtuig kwamen de kleine kriebels, het ging nu echt beginnen!
De vliegreis ging erg goed en zelfs het eten was prima te doen. Noodles eten met stokjes was echter nog best lastig, maar dat heb ik dan ook nog nooit gekund. Toen we vrijdagochtend na 11,5 uur vliegen eindelijk waren aangekomen, wilden we natuurlijk zo snel mogelijk de benen strekken en richting hostel. Na even zoeken redelijk snel de juiste bus gevonden die ons erheen bracht. Bij het uitstappen wisten we niet echt welke kant we op moesten en bijna niemand kende de straat waar we naar zochten. Bleek dat het gewoon om de hoek was waardoor we maar een klein stukje hoefden te lopen. Bij het hostel stond ons een aangename verrassing te wachten: we stonden niet op de lijst. Gelukkig hadden we de bevestigingsmail bij ons en was er geen discussie over mogelijk. We kregen een kamersleutel en ondanks dat het nog maar net 10u 's ochtends was geweest, mochten we er gelijk in (normaal vanaf 12u). Bij de kamer aangekomen zagen we dat we een 2 persoonskamer hadden gekregen, terwijl we 2 bedden in een kamer voor 4 hadden geboekt. Ideaal dus! Er zit zelfs een eigen badkamer in (al is die niet ideaal, maar daarover later meer). Van tevoren hadden we het goede voornemen de dag goed te besteden en niet toe te geven aan onze vermoeidheid. Helaas is het bij een voornemen gebleven. We lagen al snel lekker op ons bedje. Eventjes powernapje doen? Ja, een klein powernapje. Half uurtje? Ok, half uurtje. Gevolg: ongeveer 2,5 uur liggen slapen. Oepsie, toen was het ineens 13.30u! Gauw maar opgestaan en met heerlijke slaapoogjes het Victoria Park hier om de hoek verkend. 's Avonds zou hier het 4 daagse en jaarlijkse 'Mid-Autumn Festival' beginnen, een feest waarbij de mensen maankoek eten en met lampionnen gaan lopen. Sint maarten in Hong Kong! 's Middags was het hele park al versierd met lampionnen, een grote koepel en andere mooie dingen en dus konden we alvast zien wat er een beetje te doen was. Toen het eenmaal donker was, ging het pas echt los en konden we mooie lichtjes en lampionnen bekijken. Leuk om te zien.
Omdat het uiteindelijk toch een best lange dag geweest was en we ondanks ons middagdutje ook wel weer moe waren, besloten we op tijd te gaan slapen. Hopelijk de volgende dag weer fris!

Toen die volgende dag aangebroken was, besloten we naar Lantau Island te gaan. Hier is een bekende attractie, namelijk de Tian Tan Boeddha te bezoeken, een enorme boedha van 23 meter hoog. Eerst in de metro naar het eiland en vervolgens met een kabelbaan van maar liefst 5,7km richting de boedha. Vanuit de kabine een erg mooi uitzicht over het landschap en dus was dit al een attractie op zich. Om later bij de boedha te komen was nog een hele work out, want er was een enorme trap die eerst beklommen moest worden (260 treden!). Nadat we weer beneden waren, hebben we de rest van het dorpje bekeken, een korte wandeling over het 'Wisdom Path' gemaakt, een mooie tempel gezien én onze eerst huge ass dikke spin in de vrije natuur. Iew! Gelukkig zat ie veilig in een web.
Tegen het einde van de middag met de metro terug naar het hostel en even wat te eten gehaald. 's Avonds zijn we naar de Victoria Peak (de 'eigen berg' van Hong Kong) geweest voor een geweldig uitzicht over de stad. Vooral de reis erheen was wederom zeer leuk. Dit was namelijk met de bekende Peak tram, die over een super steil traject de weg. omhoog vindt. Op sommige stukken was de helling zelfs 27 graden! Ik vond het knap dat de tram omhoog bleef gaan! Eenmaal boven was het erg mooi om alle gebouwen en hun lichtjes te zien. Helaas waren onze camera's er minder blij mee, zodat het lastig was goede foto's te maken. Eenmaal thuis op de kamer lekker zitten en voor jullie dit verslagje typen! Al loopt het inmiddels tegen 1u 's nachts, maar ik ben gewoon niet moe haha :)

In deze 2 dagen heb ik al een aardig goed beeld van de stad gekregen. Laat ik het zo zeggen, Hong Kong is niet mijn favoriete stad, maar dat neemt niet weg dat ik niet blij ben er te zijn! Het is namelijk een hele andere wereld dan thuis en daarom erg interessant om te zien. Om jullie ook een beetje een idee te geven van de wereld hier zal ik een kleine samenvatting geven van de stad en zijn inwoners.
- De meeste mensen zijn erg vriendelijk en behulpzaam en spreken redelijk goed engels.
- Het openbaar vervoer is hier erg goed geregeld en niet duur! Een must voor ons als reiziger. Je kijgt alleen soms wel een beetje een sardientjes in een blik idee.
- De drukte van de metro is niks vergeleken bij de mensenmassa op straat, het is er zowaar nog drukker! Is het stoplicht net op groen dan is het werkelijk zigzaggen naar de overkant tussen de mensen die juist de andere kant op moeten. Om gek van te worden zo af en toe!
- Op straat zie je vaak iemand met een mondkapje voor. Niet raar als je de lucht op sommige plekken op straat ruikt; stinken dat het doet! En wat te denken van smog?
- Mensen zijn er een ster in kleine ruimtes te benutten. Zo moeten wij het op onze kamer doen met een wc en douche in 1, op een oppervlakte van niet meer dan 2 m2. Zie je ons al douchen met de voeten half in de wc?
- Ik weet dat ik niet de grootste ben, maar dan de mensen hier! Veel vrouwen zijn echt heel erg klein, ik blijf me erover verbazen.. Ook zie je superveel dunne mensen. Misschien zijn dit de redenen waarom ze denken dat wij het met een piepkleine badkamer kunnen doen.
- Sta je ergens in de rij? Kijk uit voor voordringers! Wij hebben al een paar keer gezien dat mensen gewoon heel brutaal halverwege de rij inschuiven. Wel een voordeel voor hen om zo klein te zijn dus.. Wij doen inmiddels net zo hard mee!
- Als je in Nederland gek wordt van mensen die je iets proberen aan te smeren, raad ik je aan vooral niet naar Hong Kong te gaan. Je wordt doodgegooid met mensen die foldertjes en ander rotzooi aan je proberen te slijten!
- Last but not least, de matrassen. Knijtertje hard. Dat we de eerst dag gelijk zo goed hebben geslapen komt meer door onze vermoeidheid dan door het comfort van de bedden. Gelukkig is het maar voor 4 nachtjes.

Hopelijk heb ik jullie nu een beetje een idee gegeven van de belevenissen en het leven hier in Hong Kong. See you next time!

  • 01 Oktober 2012 - 07:22

    Marjet:

    Anne!

    Wat ben je ineens ver weg! Dat gaat toch wel snel met zo'n vliegtuig.
    Jammer dat er van al je goede jetlag-voornemens niks is gekomen haha!
    Maar je kunt straks vast lekker slapen als je alle dagen drukke dingen gaat doen!

    Liefs!

  • 01 Oktober 2012 - 11:51

    Aartje:

    Haha kan me wel voorstellen dat hong kong een hele andere wereld is dan hier! Maar wel een super coole ervaring om eens mee te maken!! En Anne, ik heb een vraag aan je. Ik heb namelijk eens gehoord dat mensen in China (kan ook Japan zijn? :P) keurig wachten op de metro. In een rijtje, dat degene die het eerst op het station was ook het eerst naar binnen gaat :P Maar aan jou sardientjes idee te horen is dat niet echt het geval daar, of wel? :P
    xxx

  • 01 Oktober 2012 - 12:41

    Iris:

    An!
    Gelukkig heb je een goede reis gehad! Ik ging je nog een goede reis wensen maar natuurlijk weer te laat *schaam*. Ik wil graag mooie foto's zien van je reis, maar die vieze spinnen mag je voor jezelf houden;)
    Een zaterdag heerenstraat is er niks bij dus daar?!
    Heel veel plezier en ik kijk uit naar een nieuw verhaal!
    Liefs xxx

  • 01 Oktober 2012 - 13:09

    Anne:

    @ Marjet, ja dat vonden wij ook snel gaan :) Gelukkig maar! Heb nog steeds wel een beetje last van een jetlag, maar slaap ook nog niet zo lekker op die harde matrassen. Hopelijk hebben ze op onze volgende bestemmingen betere bedden!
    @ Aartje, dat zal dan idd China zelf of Japan zijn! Hier is echt erg joh! Gister nog, kwam er een lege metro aan en echt iedereen stoof naar binnen alsof hun leven er vanaf hing. Zelf de oude mensen! En als je dan ziet dat ze er 1 minuut later alweer uitmoeten..Niet normaal haha.
    @ Iris, ik zal binnenkort wat foto's online zetten! Internet hier is beetje vervelend, dus ga het in Australië proberen. Dinsdagavond vliegen we naar Perth!
    Xx

  • 01 Oktober 2012 - 18:27

    Alie:

    Hoi Anne,

    Wat een leuk verslag. Ik zie het al weer helemaal voor me.
    Fijn dat de start en de vliegreis goed zijn gegaan.
    Liefs, mama


  • 02 Oktober 2012 - 15:02

    Lieke:

    Anne, wat een leuk verhaal! Kan me voorstellen dat het even wennen is. Cool dat je hierna naar Australië gaat, dat zal na Hongkong wel even heel anders zijn. Oh en dat van die rij bij de metro is in Japan, heb het met eigen ogen gezien toen ik daar was.. ;-)
    Geniet!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 10 Jan. 2011
Verslag gelezen: 511
Totaal aantal bezoekers 56461

Voorgaande reizen:

27 September 2012 - 27 April 2013

Australië & Nieuw Zeeland

26 April 2011 - 01 September 2011

Canada & Amerika

Landen bezocht: