Op bezoek en op stap met de Nederlanders - Reisverslag uit Hamilton, Canada van Anne Dijkstra - WaarBenJij.nu Op bezoek en op stap met de Nederlanders - Reisverslag uit Hamilton, Canada van Anne Dijkstra - WaarBenJij.nu

Op bezoek en op stap met de Nederlanders

Door: Anne Dijkstra

Blijf op de hoogte en volg Anne

29 Juni 2011 | Canada, Hamilton

Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier mijn laatste verslag heb
geplaatst en dus is het tijd voor weer een update! De vorige keer vertelde ik dat ik ging verhuizen en inmiddels woon ik alweer 2 weken in mijn nieuwe huis. Tijd vliegt. Het wonen bij mijn stagebegeleidster bevalt gelukkig erg goed! De eerste dag dat ik hier was hebben ze me gelijk meegenomen naar een Tim Hortons (de Canadese Starbucks), want dat kon toch echt niet dat ik daar nog niet was geweest. Ik heb hier een heerlijke donut met chocola gegeten en ik kan zeggen dat ik nu lichtelijk verslaafd ben.

Zaterdag 18 juni werd ik door een van mijn patiënten, mrs. Koomans, thuis opgehaald om naar Grimsby te gaan. Dit is een erg leuk dorpje waar veel Nederlanders wonen! Zij en haar man komen zelf ook uit Nederland, dus dat was natuurlijk erg leuk. Na bij hen thuis een kopje thee te hebben gedronken, namen ze me mee naar een verzorgingshuis waar veel oude mensen wonen die oorspronkelijk Nederlands zijn. Het verzorgingstehuis zag er erg mooi en modern uit en is één van de mooisten die ik ooit heb gezien. Helaas staat hij in Canada, want ik zou hier best willen wonen. Maar laten we maar niet teveel op de tijd vooruitlopen. Nadat we bij het verzorgingstehuis alles hadden gezien, zijn we naar - hoe kan het ook anders – de Dutch Store geweest. Eigenlijk zijn alle Dutch Stores zo’n beetje hetzelfde, maar het is toch altijd leuk om er even te kijken. Deze had zelfs een klein restaurantje waar ik een heerlijke kaas tosti heb gehad, terwijl mrs. Koomans en haar man voor echte erwtensoep kozen. Daar was het mij iets te mooi weer voor, alhoewel het er erg lekker uitzag!
Toen onze maagjes eenmaal weer gevuld waren, gingen we de omgeving van Grimsby verder verkennen. Het platteland ziet er erg gezellig uit en deed me een beetje denken aan Frankrijk.
Helaas hadden we niet heel veel tijd, want mrs. Koomans moest ’s middags nog ergens anders heen.
Zondag 19 juni was het vaderdag en gingen we naar familie van Lisa. Toen heb ik iedereen van de familie dus gelijk gezien en iedereen was uiteraard erg aardig. Het was mooi weer dus lekker buiten gezeten en genoten van het weer en het lekkere eten.

Vorige week dinsdag hadden we een leuke verassing op het werk. Iemand was voor de laatste keer voor fysio en had donuts meegenomen. Van Tim Hortons! Veel verschillende soorten, maar ik claimde natuurlijk gelijk die met chocola :) Heerlijk voor tijdens de lunch!
’s Avonds hebben we een erg goede film gekeken met Clint Eastwoord, namelijk Gran Torino. Had er nog nooit van gehoord, maar hij is zeker de moeite waard. Een aanrader!
Donderdag avond heb ik voor het eerst de Wii maar eens uitgeprobeerd. Ja ik weet het, maar dat had ik echt nog nooit eerder gedaan. Eerst Mario Kart gespeeld en daarna heus wezen bowlen. Erg leuk spel, alleen een beetje jammer van de spierpijn die ik de volgende dag had haha! Het is dus wel degelijk intensief om een videospel te spelen (of ik ben te actief geweest, dat kan ook).
Vrijdag was ik vrij van stage omdat Lisa’s dochter haar graduation had en Lisa had geregeld dat Margaret van mijn werk wat leuks met me ging doen. Ze kwam me rond half 2 ophalen en heeft me toen meegenomen naar het battlefield park in Stoney Creek. Een leuk klein parkje waar vroeger de Canadezen tegen de Amerikanen hebben gevochten toen Amerika Canada wilde veroveren. Hierna zijn we naar een kledingwinkel geweest waar Margaret een groot fan van is. Er was niet echt veel te verkrijgen wat mijn smaak was, maar toch leuk om even te kijken.
Na al deze dingen dacht ik dat het wel tijd was voor een pauze, maar hier dacht Margaret dus anders over. Even snel naar haar huis om zich om te kleden en toen was het tijd voor een flinke wandeling.
Met de auto zijn we toen naar een park langs Lake Ontario gereden en hier hebben we ongeveer een uur flink gelopen. Heerlijke frisse neus gehaald!
Wat erg leuk is, is dat Margaret in een boom bij haar huis een vogelnest heeft zitten. Vanuit een van de slaapkamers kun je erg goed in het nest kijken en aangezien de vogeltjes een paar dagen geleden net geboren waren, moest ik dat natuurlijk wel even zien! Ik heb geprobeerd er foto’s van te maken, maar dit was lastiger dan ik dacht. Helaas zijn het dan ook niet zulke hele goede foto’s geworden.
’s Avonds aten we zalm, omdat ik dat de vorige keer zo lekker vond en deze keer was het zelfs nog lekkerder.

Zaterdag was het tijd om voor de 2e keer naar Toronto te gaan. Ik was uitgenodigd bij Marcel, een Nederlandse fysio die ongeveer 20 jaar geleden naar Canada is geëmigreerd. Dankzij hem heb ik hier mijn stageplek gevonden. Het was best een tijdje reizen, maar uiteindelijk kwam ik rond half 5 bij zijn huis aan. Ik was de eerste, want het feest zou pas rond 7u beginnen. Marcel heeft me eerst zijn huis laten zien en werkelijk, ik had nog nooit zo’n groot huis van binnen gezien. Er was onder andere een prive tennisveld, een binnenzwembad, een sauna, 10 wc’s en weet ik wat allemaal nog meer. Indrukwekkend om te zien! En ik mocht blijven slapen, dus ik heb me voor 1 nacht een koningin gewaand. Ik had zelfs mijn eigen badkamer! Best jammer dat het maar voor één nachtje was!
Tijdens het feest heb ik veel Nederlanders ontmoet en het was leuk met ze te kletsen. Verder heeft Marcel me alles over zijn bedrijf en de fysiotherapie in Canada en in Nederland verteld. Hij heeft me onder andere meer inzicht gegeven over hoe de verzekeringsmaatschappijen de fysiotherapie kapot maken door steeds minder behandelingen beschikbaar te stellen per klacht. Over 15 jaar zou de fysiotherapie er in NL heel anders uitzien, namelijk dat de fysio alle mensen onderzoekt en deze vervolgens assistenten heeft om de behandelingen uit te voeren. Een beetje zoals het hier nu gaat dus. Lijkt me niet echt een leuk vooruitzicht om alleen maar aan de lopende band te onderzoeken en niet te kunnen behandelen! In Canada is het nog niet allemaal geregeerd door de verzekeringsmaatschappijen en daar gaan ze hier dus ook een stokje voor steken. Op deze manier zal de fysiotherapie hier in Canada niet verdwijnen, zoals hij dat wel voorspeld voor Nederland. Marcel vertelde dit natuurlijk niet voor niks, hij wil erg graag mensen uit Nederland aannemen om in Canada te komen werken. Als ik dus zou willen, zou ik zo in Canada kunnen blijven. Hij benadrukte nog even dat hij en zijn bedrijf de mensen uit NL met alles zouden helpen om in Canada te kunnen werken. Zo moet je onder andere een examen doen, maar dat zou geen probleem moeten zijn. Ik merkte wel dat hij erg graag wil dat ik in Canada blijf, maar daar zou ik nog over na moeten denken. In elk geval ga ik eerst weer terug naar Nederland om daar mijn eerste ervaring als fysio op te doen en wie weet wat ik over een aantal jaar nog ga doen. Tijdens het feest zei hij ook een aantal keren tegen de andere Nederlanders die ik ontmoette dat ze moesten zorgen dat ik zou blijven haha! En als ik nog andere mensen weet die graag als fysio in Canada zouden willen werken hoefde ik het maar te laten weten! Dus als je dit leest en je bent geïnteresseerd.. ;)

Zondag ben ik nog even Toronto in geweest om de dingen te zien waar ik de vorige keer geen tijd voor had. Ik wilde heel graag naar Toronto Islands, van waar je een erg mooi uitzicht over de stad hebt. Helaas stond er een erg lange rij en aangezien ik de bus van 10 min voor 4 moest halen en het al 2u was, had ik hier geen tijd voor. Ik ben toen maar naar Nathan Philips Square geweest, waar onder andere de Toronto City Hall te vinden is. Hierna ben ik naar Eaton Centre geweest, een erg grote mall in het centrum van Toronto. Ik dacht dat de mall die ik tot nu toe gezien had groot waren, maar die bleken klein vergeleken bij deze mall. Er zijn meer dan 250 winkels te vinden en alles zit er dan ook wel. Nadat ik hier een tijdje had rondgelopen en mijn favoriete winkel (Oakley) vanbinnen helemaal had bewonderd, moest ik alweer op naar de bus. In Hamilton werd ik door Lisa weer opgehaald en kon ik een andere Nederlandse patiënte bellen dat ik thuis was. Mrs Elzinga had me namelijk samen met haar man uitgenodigd uit eten te gaan. Daar zeg ik geen nee tegen! Ze hebben we ’s avonds meegenomen naar de Mandarin, een chinees restaurant met een lopend buffet. Ik heb genoten van het ‘chinese’ eten met mijn spareribs, meatballs, salade en broccoli. En oja, chocolate chip cookies als dessert. Waarschijnlijk ga ik ergens volgende week stamppot andijvie bij hen eten en ik kan niet wachten!

Deze vrijdag ben ik weer vrij, want dan is het hier Canada Day, een landelijke feestdag. Ik denk dat het een beetje te vergelijken is met Koninginnedag in Nederland. Ik heb nog geen plannen voor die dag dus ik zie wel. Zaterdag gaan we waarschijnlijk naar het noorden om één nacht in de cottage van Lisa’s familie te verblijven. De natuur schijnt daar erg mooi te zijn, dus ik heb er erg veel zin in! In mijn volgende verslag zal ik jullie uiteraard laten weten hoe het is geweest :)

Afgelopen zondag was ik trouwens alweer 2 maanden in Canada. Aangezien ik 'maar' 4 maanden en 1 week weg zou blijven, zit ik dus alweer precies op de helft! Het voelt helemaal niet alsof ik hier al 2 maanden ben en dat geeft wel aan hoezeer de tijd vliegt. Voor ik het weet zit ik weer in het vliegtuig naar huis, dus genieten doe ik zeker van de laatste 2 maanden!

Liefs!

  • 30 Juni 2011 - 10:17

    Charlotte:

    Je blijft niet daar wonennnnnnn!:(

  • 02 Juli 2011 - 10:34

    Lieke:

    Ha Anne,

    Leuk verhaal weer, je bent maar druk met al die uitstapjes. Wel cool dat je gelijk een baan aangeboden kreeg, gaaf om een paar jaar in Canada te wonen dus zou de contacten warm houden ;) Veel plezier nog de laatste dagen! x

  • 20 Juli 2011 - 11:56

    Info@palmc.nl:

    Beste anne,

    zou je mij in contact kunnen brengen met marcel?
    ik ben een ambitieus fysiotherapeut met de intenties om naar canada te gaan.
    ik denk dat ik langs deze weg echt veel verder kom.
    alvast bedankt en succes met je carriere.

  • 10 December 2012 - 22:15

    Marijke:

    Beste Anne,

    Ik heb geen idee of je dit nog leest, aangezien je reisverslag al aardig lang geleden geschreven is. Ik ben fysiotherapeute en wil over ongeveer een jaar emigreren naar Canada. Ik zou daarom graag in contact komen met Marcel!

    groetjes, Marijke

  • 24 December 2012 - 06:19

    Anne Dijkstra:

    Hoi Marijke,

    Stuur maar even een mailtje naar annedijkstra@hotmail.com, dan zal ik kijken wat ik voor je kan doen!

    Groetjes Anne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Hamilton

Anne

Actief sinds 10 Jan. 2011
Verslag gelezen: 1967
Totaal aantal bezoekers 56438

Voorgaande reizen:

27 September 2012 - 27 April 2013

Australië & Nieuw Zeeland

26 April 2011 - 01 September 2011

Canada & Amerika

Landen bezocht: