Kia Ora from New Zealand and some cool pics! - Reisverslag uit Waiuku, Nieuw Zeeland van Anne Dijkstra - WaarBenJij.nu Kia Ora from New Zealand and some cool pics! - Reisverslag uit Waiuku, Nieuw Zeeland van Anne Dijkstra - WaarBenJij.nu

Kia Ora from New Zealand and some cool pics!

Door: Anne Dijkstra

Blijf op de hoogte en volg Anne

05 Februari 2013 | Nieuw Zeeland, Waiuku

Kia Ora!

Laat ik maar gelijk beginnen jullie een stukje Maori cultuur bij te brengen, want ik ben nou eenmaal in Nieuw Zeeland! Kia Ora is een groet in het Maori en het betekend eigenlijk dat je iemand een goede gezondheid toewenst. Het is echter al door bijna alle Nieuw Zeelanders opgenomen in hun engelse taal en vandaar dat het hier ook gebruikt wordt als welkomst of afscheidsgroet. In plaats van ‘hi’ zegt men hier dus ‘Kia Ora’! Moet zeggen dat ik tot nu toe nog niet heel veel mensen dit heb horen zeggen als groet, maar laten we dat maar even vergeten.

Maarr, wij zijn inmiddels dus aangekomen in Nieuw Zeeland en we hebben alweer genoeg beleefd! De eerste dagen verbleven we bij Ian en Alice, die we in Perth hadden leren kennen. Het was zeer gezellig en echt voor alles werd gezorgd! Ze wonen ongeveer een uur rijden van Auckland in de buurt van Coromandel. Ze hebben ons veel van de omgeving laten zien en in het weekend zijn we naar hun caravan geweest om daar een nachtje te slapen. Ja, een ouderwetse caravan, zoals we die in Nederland ook zoveel hebben!! Sommige plekjes in Nieuw Zeeland doen sowieso wel een beetje aan Nederland denken. Van die landweggetjes met niets dan weiland eromheen. Als je de heuvels aan de horizon wegdenkt zou je zo kunnen denken dat je thuis bent! De natuur is hier trouwens prachtig. Het eerste wat ons hier opviel, het is groen! In Australië was het vaak dor, kleuren zag je haast niet. Hier daarentegen is het alleen maar kleur om je heen. Adembenemend.
We zijn onder andere naar Cathedral Cove geweest, een mooie wandeling naar een strand en naar Hot Water Beach. Hier kun je bij eb kuilen graven en dan heb je een badje met lekker warm water van de hot springs die eronder liggen! Het water is soms wel iets te warm, al dan niet heet, aangezien de temperatuur kan oplopen tot 60 graden!

Naast de toeristische attracties zijn we ook nog op een echte farm geweest! De boer is toevallig een Nederlander, maar woont hier al 30 jaar. Desondanks kon hij nog een aardig woordje nederlands, dus hebben we even leuk met hem gekletst. Ze hebben een speciale machine om de koeien te melken, wat je in Europa maar op een paar boerderijen ziet. Ik had het zelf nog nooit eerder gezien, dus dat was wel even leuk. Het is zeg maar een grote circel, met 30 hokjes. In elk hokje gaat een koe en zodra de koe erin staat wordt het melkapparaat aangesloten. Het draait allemaal langzaam door, de koeien staat rustig terwijl ze gemolken worden en het apparaat laat uit zichzelf los als het melken klaar is. Zodra de koe dan een heel rondje heeft gemaakt kan hij er weer uit lopen en kan er een nieuwe koe naar binnen. Ik denk dat het lastig is je er zo een voorstelling van te maken, maar hoop dat het een beetje te begrijpen is haha! Zie trouwens net dat er ook een wikipedia pagina aan is gewijdt, dus mocht je geïnteresseerd zijn, hier staat het iets duidelijker op beschreven: http://nl.wikipedia.org/wiki/Draaimelkstal.
Verder hebben we ’s avonds nog een potje croquet gespeeld, een populaire sport in Nieuw Zeeland. Was grappig, maar ik moet nog wel een paar keer oefenen voor ik het een beetje kan vrees ik.

Inmiddels zitten we alweer bij andere mensen in huis, namelijk de zus van Alice. Ook hier wordt er weer goed voor ons gezorgd, dus dat scheelt ons weer wat boodschappen! Ze hebben ongeveer 25 koeien, dus ik heb al geholpen met de koeien voeren. Ik word nog een echte boerin!
Gisteren hebben we trouwens nog een strandwandeling gemaakt op het strand hier 5 minuutjes vandaan.. Alleen maar zwart zand! Super grappig om te zien! Komt doordat het vulkanisch zand is geloof ik.
Donderdag gaan we de campervan ophalen en dan kunnen we weer lekker rondcrossen. We hebben in totaal 7 weken met de camper, dus dat zou genoeg moeten zijn om beide eilanden op ons gemak te bekijken. Puk, nog bedankt voor je tips! We hebben alles al even gemarkeerd op de kaart!

De foto’s van de laatste weken in Australië en de laatste foto’s van Nieuw Zeeland staan inmiddels ook online! Heb dit keer voor de meeste foto’s andere site gebruikt, want Google gooide ze allemaal door elkaar. Was een drama om de foto’s van Nieuw Zeeland weer in een goede volgorde te zetten! Hier volgen de links. Hoop dat het werkt, was nog een heel gepuzzel haha.

Melbourne: http://www.mijnalbum.nl/Album=IW3NFAAN

Phillip Island: http://www.mijnalbum.nl/Album=OZGJ6FFK

Great Ocean Road: http://www.mijnalbum.nl/Album=GFNHIVEM

Adelaide: http://www.mijnalbum.nl/Album=DC4CBABJ

Sydney part 2 (part 1 staat bij 2 reisverslagen eerder): http://www.mijnalbum.nl/Album=O4XGHE3V

Nieuw Zeeland: https://plus.google.com/u/0/photos/112960846556855602458/albums/5841305456693119265?authkey=CMiIm9uvp7Cw2QE

Enjoy! Xx

• 05 Februari 2013 - 19:13

Puk:

Hallo Anne,
    Nu je in Nieuw Zeeland bent en op het punt staat een camper te huren nog wat (overnachting)tips. Ons werd aangeraden om niet alleen ergens in het wild te camperen. Als je met twee of drie campers ergens staat is het wel ok. Er is in Nieuw Zeeland een soort van Staatsbosbeheer = department of conservation = DOC (www.doc.govt.nz ). Zij hebben mooie betaalbare campings midden in de natuur, vaak nauwelijks faciliteiten maar die heb je met een camper ook niet nodig. Ook bestaat het systeem van POP (park over property) dat zijn particulieren die hun erf beschikbaar stellen voor campers. Vragen vaak wel een kleine vergoeding. Is aangegeven met geel bordje, soms ook bekend bij lokale VVV.
    Let op met zwemmen in zee, hier en daar is erg sterke stroming. En wat helemaal super is: geen enkel eng beest.Je wandelt gewoon het regenwoud in zonder dat je bang hoeft te zijn voor krokodil, slang, giftige spin ! ENJOY !

• 08 Februari 2013 - 17:37

Lisanne:

Heeej Anne, ik zal even ene bericht sturen . Wat leuk om eens een andere cultuur mee te maken zoals maori! grappig dat sommige delen erg op nederland lijken, heb je toch nog even een nederlands gevoel. Wat mooi dat hier weer wat kleur is haha. Lijkt me vast wel leuk om zo even van het dorre land in zon landschap aan te komen. En hoe bevalt het boeren leven je toch liever boerinn willen worden?en al spijt van je opleiding fysio haha? wow en water van 60 gradne, kan het me echt nie voorstellen bij 40 graden denk ik al dat ik verbrand bijna. Fijne reis nog! ik hoor wel weer van je.

Groetjes, Lisanne

• 08 Februari 2013 - 17:45

Mama:

Hoi lieverd,

Wat weer een mooi verslag, vergezeld van veel foto's. Wat zien jullie veel.
    Goede tips van Puk.
    Groeten aan Wim en mijn familie wanneer jullie ze zien.
    Dikke kus,
    Mama.

• 13 Februari 2013 - 16:28

Petra Kemper:

Hoi Anne,
    Wat weer een leuk verslag heb je gemaakt. Ik geniet er iedere keer weer van. Wat betreft de boerderij vind ik dat je een zeer begrijpelijke uitleg gegeven hebt over zo´n carossel melkstal. Toevallig ken ik dit systeem wel, maar voor een leek heb je het heel goed beschreven. Je lijkt wel een echte boerin, ha,ha. Wat heb jij al enorm veel gezien, beleefd en meegemaakt. Geweldig. Dit pakken ze je nooit meer af. Gelukkig dat je allemaal foto´s gemaakt hebt. Dit is natuurlijk een gouden herinnering. Geniet er nog maar even van want voor je het in de gaten hebt ben je weer in Nederland. Nog 2 maand en dan is dit leventje van vakantie weer voorbij. We kijken allemaal uit naar jou terugreis.
    Nog veel plezier de komende tijd.
    Groetjes Petra